Tuesday, 31 July 2012

Perihal Talak (1) – Tanyalah Ustaz 11 Ramadhan 1433H (31.07.2012)

Ustaz Muhammad Abdullah


Bacaan surah Ar-Ruum, ayat 21-22:

Kenapa kita bincang perihal talak dalam bulan Ramadhan. Sebenarnya saya pun tak tahu tetapi setiap ilmu yang disebut dalam Al-Quran dan dalam hadis Nabi SAW pasti ada kebaikannya apabila kita bincangkan, InsyaAllah. Nabi SAW dalam sebuah hadis bersabda: "Tidak ada perkara halal yang dibenci oleh Allah selain daripada talak." Kenapa Allah benci talak? Kerana banyak perkara tak baik boleh berlaku kesan talak contohnya – pergaduhan antara bekas suami dan isteri, keluarga, nafkah anak-anak mungkin terabai dan banyak lagi.

Semua orang mengimpikan keluarga yang bahagia. Ada kadang-kadang suami atau isteri datang mengadu masalah rumah tangga kepada saya. Kalau suami selalunya akan mengatakan yang isterinya tak lagi menghormatinya, kalau isteri pula akan mengatakan yang suaminya tidak lagi menyayanginya. Cuba kita perhatikan bagaimana kehidupan Nabi SAW – adakah bermasalah atau tidak? Sebenarnya Nabi SAW lebih banyak diuji. Namun dengan masalah yang menimpa, Nabi menjadi orang yang tenang, bahagia dan mulia. Oleh itu, bukanlah masalah yang menjadikan hidup tidak bahagia.

Hari ini, kita akan fokus pada tiga perkara penting untuk menghindarkan talak dan hidup bahagia dalam rumah tangga. Perkara tersebut adalah:

1 Niat menjadi orang soleh setiap hari
Habib Annis dalam kitab An-Niat menyatakan bahawa kita perlu mengajarkan anak berniat untuk menjadi orang yang soleh sebagaimana kita mengajar anak kita berniat untuk solat. Oleh itu, setiap orang perlu memperbaharui niat ini setiap hari. Imam Ghazali membahagi niat kepada 3:
  1. Orang awam – orang yang niat menjadi baik, tetapi dia akan baik cuma apabila orang lain juga baik padanya.
  2. Orang orang biasa – orang biasa pula niat buat baik tetapi mengharapkan balasan baik daripada Tuhan. Oleh itu, apabila diuji Oleh Tuhan, dia akan kecewa
  3. Orang yang teristimewa – kumpulan ini pula buat baik kerana Allah perintahkan begitu. Orang seperti ini akan sabar apa saja ujian yang berlaku dan sentiasa mengadu dan mengharap kepada Allah semata.

Oleh itu, hari ini, mari kira semua berniat seperti orang yang teristimewa. Kita niat jadi baik kerana Allah SWT. Semoga Allah bantu dan beri kita kekuatan kepada kita semua.

2 Banyakkan berdoa
Berdoa ini perlu diiringkan dengan kesabaran. Doa ada kalanya Allah makbulkan terus, ada kalanya Allah ganti benda lain yang lebih baik cuma kita yang tak tahu atau ada kalanya Allah beri benda lain yang menjadi jalan untuk mendapatkan apa yang diingini. Berdoa pun ada 3 peringkat:
  1. Doa orang awam - Doa orang yang acuh tak acuh,  marah-marah dan tidak yakin pada Allah.
  2. Doa orang biasa - doa orang cuma ketika dia berhajat, atau dalam kesusahan.
  3. Doa orang teristimewa - berdoa dan merintih sepanjang masa – inilah yang Nabi SAW maksudkan dengan orang yang mengingati Allah ketika senang, maka Allah akan mengingatinya ketika dia susah.

Apakah doa yang paling banyak dibaca oleh Nabi SAW? Doanya terdapat dalam surah Al-Baqarah, ayat 201:

Berdoalah sentiasa kerana apabila mengingati Allah, hati pasti akan tenang.

3 Betulkan cara memandang sesuatu
Pandangan kita terhadap sesuatu mempengaruhi tindak-tanduk kita. Oleh itu, Islam datang dan membetulkan pandangan bahawa isteri bukanlah hamba. Isteri dijadikan daripada tulang rusuk yang kedudukannya dekat di hati untuk disayangi dan dilindungi. Sebenarnya, pergaduhan juga seperti percintaan, di mana ‘bertepuk sebelah tangan takkan menjadi’. Oleh itu dalam rumah tangga, jika seorang sedang marah, seorang lagi diamkan saja dan sabar. Imam Ghazali menggariskan ada tiga cara kita menghadapi masalah:
  1. Orang awam – orang awam akan menyalahkan orang lain dan tidak mencari jalan penyelasaian. Apa saja masalah yang berlaku, dia akan mencari orang  untuk disalahkan.
  2. Orang biasa  - orang biasa pula menyalahkan sesuatu dan cuba mencari jalan penyelasaian.
  3. Orang teristimewa – orang ini akan mencari kesalahan dirinya sendiri dahulu. Jika berlaku masalah, dia akan melihat dirinya sendiri sebagai punca masalah dan memperbaiki dirinya dahulu.

Kesimpulan: Amalkan 3 perkara penting di atas dan banyakkan memaafkan kesalahan pasangan. Memaafkan dan melupakan adalah dua perkara yang berbeza. Dengan memaafkan orang lain, kita memberi ketenangan kepada diri kita sebenarnya. Selagi kita belum memaafkan, perkara itu akan menganggu hati dan inilah yang banyak membuatkan kita merungut-rungut sendirian dan berasa tidak tenang.

Senarai soalan dan jawapan:
S: Adakah sah talak melalui sms?
J: Dari segi wajar, memang tak wajar cerai melalui sms. Dari segi sah atau tidak pula perlu merujuk kepada mahkamah syariah kerana perlu disiasat mungkin sms itu ditulis oleh rakan, atau mungkin isteri itu sedang mengandung atau haid.

S: Isteri pernah berkahwin di Thailand dan dikatakan telah bercerai, namun tiada surat. Suami barunya syak isterinya kembali kepada suami lama. Mohon nasihat ustaz.
J: Dari segi undang-undang, perkahwinan di Thailand tidak wujud di Malaysia. Oleh itu tidak dapat dipastikan dan diperiksa. Dalam hal ini, tiada cara lain - suami isteri perlu berbincang elok-elok untuk mengetahui kebenaran.

S: Seorang suami telah berkahwin, tetapi apabila bertemu rakan-rakan baru, dia mengaku yang dirinya bujang. Adakah telah jatuh talaknya?
J: Dalam hukum, jika bahasa yang digunakan adalah tidak langsung, contoh: “Saya bujang” – perlu ada niat menceraikan baru jatuh talak. Tetapi jika bahasa langsung seperti – “Saya ceraikan awak” tidak perlu kepada niat dan jatuh talak.

S: Bagaimana nak bertindak kepada suami yang mengabaikan hak isteri dan anak-anak?
J: Boleh buat aduan kepada mahkamah syariah. Ibu-ibu jangan risau, Allah yang menjaga rezeki. Mungkin kita akan hidup susah sementara, tetapi sabarlah, InsyaAllah akan ada kebaikannya. Daripada pengalaman saya sebagai pengamal undang-undang syariah, saya banyak berjumpa keadaan suami yang menahan hak isteri dan anak-anak tidak akan mendapat berkat dalam kehidupannya.

S: Bagaimana keadaan pelakon suami-isteri yang bercerai dalam lakonan?
J: Jika perkataan itu jelas keluar daripada mulutnya, boleh jatuh talak. Oleh itu, saya nasihatkan para pembikin filem perlu mendapatkan khidmat penasihat syariah agar hukum Islam dan jalan cerita terjaga.

S: Apa hukum menceraikan isteri yang dirasakan lebih taat kepada ibu bapa berbanding suami?
J: Dalam hal nusyuz, hak talak terletak pada mahkamah syariah. Mahkamah akan menyiasat kedua-dua belah pihak dan memutuskan.

S: Kenapa Sayyidina Hassan banyak bercerai?
J: Pada ketika itu, keluarga Ali diburu dan dibunuh sehingga tinggal seorang cicit Nabi iaitu Ali Zainal Abidin. Jadi, orang risau keturunan Nabi SAW akan terputus Oleh itu, mereka datang berjumpa Hassan dan meminta dia berkahwin dengan ramai wanita. Setelah mengandung, wanita itu diceraikan, namun wanita dan zuriatnya dijaga baik-baik dan tidak berlaku kezaliman.

S: Dalam bulan Ramadhan, Allah dan Nabi SAW suka kita sebut “Aku sedang berpuasa” jika kita diuji. Bagaimana mengekalkan tarbiyyah ini sehingga selepas Ramadhan?
J: Ucapan ini diucapkan dengan maksud kita malas nak layan jika ada orang yang nak gaduh atau nak kacau kita. Nafsu bergaduh itu takkan memberi kita kepuasan atau ketenangan. Oleh itu jika dituruti sekalipun, kita tetap takkan dapat ketenangan. Ketahuilah bahwa Allah tidak akan memberi ketenangan dalam maksiat, sebaliknya ketenangan akan diberi dengan mentaati Allah.

S: Isteri yang mengandung minta cerai dan selepas cerai dia menggugurkan kandungannya. Apakah hukumnya iddahnya?
J: Menggugurkan kandungan dalah tidak wajar dan boleh jadi haram. Iddah bagi wanita mengandung adalah sehingga melahirkan atau sehingga kandungan itu tiada lagi. Tujuannya iddah adalah untuk menjaga nisab keturunan dalam Islam dan memastikan rahim isteri bersih daripada zuriat bekas suami.

Monday, 30 July 2012

Kerja Berkira (2) - Tanyalah Ustaz 10 Ramadhan 1433H (30.07.2012)


Ustaz Mohd Salahuddin Mohammad


Bacaan surah Al-Baqarah ayat 264:

Dalam ayat ini, Allah jelaskan agar apa saja bentuk pemberian yang telah kita berikan tidak diungkit-ungkit sehingga orang yang menerimanya terasa hati kerana Allah boleh membatalkan pahala pemberian tersebut.

Apa saja yang ingin dilakukan perlulah ada keseimbangan. Dalam bekerja, seorang suami perlu juga memberi hak masa bersama keluarganya. Sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Sesungguhnya bagi Tuhanmu atas dirimu ada hak, bagi keluargamu atas dirimu ada hak, dan bagi dirimu sendiri atas kamu ada hak, maka berikanlah setiap hak itu kepada yang empunyanya."

Pernah berlaku pada zaman Umar, seorang gabernor dilaporkan kerana didapati dia lewat datang kerja dan kadang-kadang tidak datang langsung. Umar pun terus melakukan penyiasatan dan mengintip gabernor tersebut. Didapati rupa-rupanya isteri gabernor sakit dan dia perlu memandikan dan menguruskan anak-anak sebelum datang kerja. Apabila tidak datang kerja, gabenor itu pergi membasuh pakaian keluarganya. Setelah melihat itu, Umar pun berkata sebenarnya dia yang bersalah dan menyediakan pembantu kepada gabenornya.  Inilah cara terbaik yang perlu dilakukan apabila berlaku sesuatu aduan – Umar pergi menyiasat dahulu dan tidak terus menghukum.

Dalam satu hadih, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Sebenarnya orang yang muflis di kalangan umatku ialah seseorang yang datang pada hari kiamat dengan membawa pahala sembahyang, puasa dan zakat tetapi dia pernah mencaci si polan, menuduh si polan, memakan harta si polan, menumpahkan darah si polan dan memukul si polan. Maka akan diberikan kepada orang-orang yang dizalimi itu pahala kebaikannya. Jika sudah habis pahalanya sedangkan dosa kezalimannya belum terbayar, maka akan diambil dosa-dosa orang yang dizalimi itu untuk dibebankan kepadanya lalu dicampakkan dia ke neraka.” (HR Muslim)

Kita semua pasti akan mati. Oleh itu mari bersama menjaga amalan kita. Kita berharap, ketika malaikat datang, dia akan membacakan ayat 27-28, surah Al-Fajar:

Selalulah senyum kerana senyum itu sedekah. Kurangkan makan dan ‘tidurrus’ di bulan Ramadhan ini. Banyakkan membaca Al-Quran dan beribadat.

Senarai soalan dan jawapan:
S: Andai seorang pekerja diberi tugasan di luar kemampuannya, bolehkan dia berkira dengan majikannya.
J: Pekerjaan perlu dibayar mengikut taraf yang telah ditentukan. Oleh itu, jika berlaku sebegitu, pekerja berhak meminta bayaran yang lebih. Majikan perlu berhati-hati agar tidak berlaku zalim kepada para pekerja.

S: Bolehkah ustaz berikan tips untuk mengelak sifat dengki yang boleh merosakkan amalan kita?
J:Dalam kitab ‘Feqah Kemanusiaan”, diterangkan cara menghindari sifat dengki. Pertama: kena sedar bahawa perbuatan itu haram. Kedua: Kena ingat bahawa perbuatan itu akan membakar pahala amalan yang dilakukan. Imam Hasan Al-Basri pernah beri sedekah kepada orang yang mengutuk dan dengki padanya kerana katanya orang itu selalu ‘memberi’ pahalanya dan beliau malu untuk tidak membalas ‘kebaikan’ yang dilakukan oleh orang itu.

S: Jika seseorang membaca Yaasin dengan niat membalas dendam kepada orang yang menzaliminya, adakah ini akan dikira sebagai ibadah?
J: Betul, perkara ini berlaku dalam masyarakat. Contohnya: baca Yaasin dan minta perut seseorang itu buncit. Siapa kita untuk menghukum seseorang? Sepatutnya kita berdoa memohon bantuan daripada Allah, bukannya mengharapkan orang itu dizalimi kembali. Imam Ghazali ada membincangkan perihal ini dan dikatakan perbuatan itu dikira sebagai maksiat. Jika ditakdirkan pula permintaan kita agar orang itu dizalimi dimakbulkan, kita akan dikira berdosa. Ada satu kisah seorang nelayan yang dizalimi seorang penguasa. Penguasa itu mengambil ikan yang diperolehinya. Nelayan itu sedih dan berdoa pada Allah, “Ya Allah, rezeki yang Engkau beri telah diambil orang. Engkau tunjukkanlah kuasa-Mu pada orang yang menyalah-gunakan kuasanya itu”. Ketika ingin menyiang ikan itu, penguasa itu disengat ikan tersebut. Tangannya sakit dan semakin melarat sehinggalah nyawanya terancam dan dia pun menangis kesedihan. Seorang ulama melihat dan bertanya kenapa dia sedih. Apabila diceritakan, ulama pun bertanya jika dia ada berbuat zalim kepada sesiapa sebelum itu. Penguasa itu pun teringat perbuatannya kepada nelayan itu. Dia pun pergi memohon maaf dan setelah dimaafkan barulah penyakitnya sembuh.  Pengajarannya, yang terbaik dilakukan adalm memohon bantuan Allah.

S: Apa hukum kita menghadiri majlis syarikat yang melibatkan minuman keras walaupun kita tidak minum sekali?
J: Sabda Rasullullah SAW, “Barang siapa yang beriman kepada Allah SWT , janganlah duduk pada perjamuaan yang dihidangkan arak”. Umar sendiri pernah menghukum orang yang ditangkap duduk bersama dalam satu majlis yang menghidangkan arak, walaupun orang itu berpuasa.

S: Apakah hukum bermain bola sepak?
J: Hukumnya harus tetapi perlu menjaga syariat yang telah ditetapkan. Imam Al-Qardawi ada menjelaskan secara panjang lebar berkaitan hukum bersukan. Pertama dan paling utama jangan lalai solat. Kedua: Tidak menggunakan kekerasan ke atas pihak lawan. Ketiga: Perlu mematuhi peraturan perlawanan yang telah ditetapkan. Keempat: Pengadil perlu bersifat adil.

S: Mohon ustaz terangkan tentang tabarruj dalam hal wanita berhias dan bersolek?
J: Dalam kitab ‘Halal wal Haram ada dijelaskan adab wanita. Pertama: pakaian wanita tidak boleh nipis dan mengikut bentuk badan. Kedua: tidak ‘make-up’ keterlaluan dan tidak boleh bercampur dengan lelaki asing. Ketiga: Jaga pandangan. Keempat: Bersopan-santun. Kelima: Jangan menarik perhatian orang, contohnya dengan wangian yang terlalu kuat.

S: Bagaimana cara mendidik anak agar tidak berkira dalam bekerja dan kehidupan seharian?
J: Sebenarnya, contoh terbaik adalah daripada ibu bapa. Selain mengajar anak beribadat, ibu bapa perlu mengenalkan Allah dan Nabi SAW agar ibadat mereka ada nilai roh. Seterusnya ibu bapa tidak boleh pilih kasih antara anak agar anak tidak berkira ketika kita sudah tua nanti. Seterusnya, biasakan membawa anak-anak ketika ke masjid dan majlis-majlis ilmu. Imam Syafie ada menyatakan pada peringkat awal membawa anak ke masjid, adalah sunat meletak anak di sebelah kita agar anak tidak bermain-main dan leka. Seterusnya ibu bapa perlu selalu mendoakan kebaikan untuk anak-anak. Jangan lupa bahawa anak-anak merupakan amanah yang diberikan Allah SWT.

Sunday, 29 July 2012

Kerja Berkira (1) - Tanyalah Ustaz 9 Ramadhan 1433H (29.07.2012)


Ustaz Mohd Salahuddin Mohammad


Bacaan surah At-Taubah ayat 105:

Jangan berkira dalam beribadat kerana Allah sentiasa memerhatikan. Kalau orang lain tadarrus, kita jangan pula tidur terus. Jika bersedekah, jangan pula pilih duit yang paling kecil dalam dompet. Jika solat tarawikh pula, janganlah berkira dan merungut apabila imam baca panjang sedikit.

Buatlah apa saja ibadat, asalkan mengikut sunnah dan ikhlas kerana Allah SWT. Jangan buat amalan yang menyalahi syariat, contohnya amalan melenggang perut seperti yang pernah di amalkan masyarakat Melayu suatu ketika dahulu. Sama-samalah kita mohon keampunan kepada Allah atas perlakuan masa lampau yang kita tidak sedar menyalahi syariat.

Dalam tugas seharian, ramai yang tidak melihat segala pekerjaan seperti menghantar anak, mengambil anak dan sebagainya itu sebagai amalan yang boleh mendatangkan pahala. Oleh itu, janganlah kita merungut kepenatan dan sematkan perasaan ikhlas dalam setiap pekerjaan yang dilakukan. Allah berpesan juga agar kita memelihara keluarga daripada azab neraka. Oleh itu, jangan berkira dalam setiap hal yang dilakukan untuk keluarga. Suami dan isteri perlu saling berkerjasama dan saling menghormati. Nabi SAW berpesan agar sahabat meniru cara Abu Dzar bersama keluarganya. Apabila sahabat memerhatikan, dilihat bahawa Abu Dzar makan bersama-sama isteri dan anaknya, apabila ke pasar, Abu Dzar mengikut bersama dan membawa barang-barang. Orang kita hari ini pula ramai yang suka tunggu dalam kereta dan membiarkan isteri keseorang masuk ke pasar dan membeli keperluan. Nabi SAW juga berpesan agar suami dan isteri minum daripada gelas yang sama seperti yang Nabi SAW sendiri lakukan bersama Aisyah.

Kerja di pejabat juga merupakan satu bentuk ibadah. Oleh itu kita perlu menjaga tatacara dan bekerja dengan jujur dan ikhlas. Kita tidak sewenang-wenangnya menggunakan pekerjana sebagai jalan berbuat kejahatan dan kemungkaran. Dala surah Al-Qasas, ayat 26:

Ayat ini menekankan agar seseorang pekerja dilantik mengikut kemahiran yang dimiliki.  Ini penting agar ketua menjadi seorang yang adil dan organisasi dapat berfungsi dengan baik. Marilah kita berkira untuk membanyakkan amalan baik dan mengurangkan amalan kemungkaran.

Senarai soalan dan jawapan:
S: Apakah hukumnya jika seorang ketua memberi markah rendah kepada pekerja kerana hal peribadi, sedangkan pekerja berkerja dengan baik?
J: Dalam satu kitab ada dibincangkan tentang prestasi kerja dan disebut daripada satu hadis di mana Nabi SAW berpesan sebanyak 3 kali, “Berhati-hati dalam membuat janji palsu.” Sikap mendustakan prestasi pekerja yang cemerlang termasuk dalam soal saksi palsu. Oleh itu, kita perlu berhati-hati dan menghindari daripada berlaku zalim dan menidakkan hak orang yang sepatutnya.

S: Apakah adab-abab berpuasa agar pahala puasa tidak hilang?
J: Pertama, jaga lisan, contohnya jangan berbohong. Kedua: jauhi mengumpat. Jika sudah terumpat pada seseorang, gantilah dengan banyak bersedekah bagi pihaknya. Ketika bersalam minta maaf padanya, ucapkan selawat dan pandang wajahnya. Nabi SAW berkata jika kita buat begitu Allah akan ampunkan dosa-dosa kita. Ketiga: Jauhi fitnah-memfitnah. Keempat; Jauhi tipu dalam jual-beli. Kelima: Jangan jadi saksi palsu. Jagalah perkara-perkara ini agar kita tidak berpuasa sekadar mendapat penat tidak makan dan minum sahaja. Nabi SAW ada bersabda, “ Sangat malang orang yang berada dalam bulan Ramadhan, namun bila berakhirnya Ramadhan, Allah tidak mengampunkan dosanya.” Oleh itu kira perlu berkira untuk menambah amalan positif dan berkira meninggalkan amalan negatif.

S: Suasana bulan Ramadhan ini banyak godaannya, contohnya nafsu godaan membeli makanan dan nafsu amarah. Bagaimana untuk mengatasi?
J: Betul, nafsu perlu dipujuk sebagaimana memujuk anak kecil. Sepatutnya perut kita makin kecil di bulan Ramadhan, bukannya semakin besar J. Mengikut kata Syeikh Al-Qarni, ada dua cara yang perlu dihidupkan untuk melawan nafsu di bulan Ramadhan. Pertama: Banyakkan membaca Al-Quran siang dan malam. Paling baik adalah dengan membaca, memahami dan mengamalkan ajaran Al-Quran. Kita hari ini pula ramai yang hanya suka mendengar bacaan Al-Quran. Kedua: berdoa memohon bantuan Allah. Nabi SAW mengajar Fatimah doa ini: “Ya Allah, aku mengharapkan kepada-Mu agar menjaga diriku dan memimpin diri-Ku.” Cubalah amalan dua perkara ini dahulu. Banyakkan bersyukur dan kurangkan makan.

S: Kita wajib mendamaikan perselisihan faham antara umat Islam. Bagaimana untuk mengatasi masalah ini?
J: Betul, tugas kita adalah untuk amal makruf, nahi mungkar. Dalam soal mencegah perselisihan, Nabi SAW memberikan contoh dengan mendirikan masjid untuk menyatukan manusia. Ketika solat, Nabi SAW suruh saf dirapatkan sehingga saling menyentuh bahu agar manusia mudah bersatu. Jika saf tidak betul dan rapat, Nabi SAW berkata bahawa manusia akan berpecah-belah dan inilah yang banyak kita lihat berlaku hari ini. Oleh itu saya sarankan kita banyakkan solat berjemaah

S: Jika seseorang yang bekerja tetapi sukar menjaga lidahnya, bagaimanakah pahala pekerjaaannya itu?
J: Tidak boleh buat begitu dan perlu menjaga lidah daripada menyakiti atau mencela orang lain. Nabi SAW ada menyebut bahawa orang yang suka mencela bukanlah orang yang beriman. Bercakap baik juga dikira sebagai bersedekah dan boleh mendapat pahala. Nabi SAW juga menganjurkan agar kita suka memberi Salam kerana Allah SWT berjanji akan membuang perasaan dengki, sombong dan dendam dalam diri kita. Jika ada orang beri salam, kita perlu jawab dengan mulut juga, jangan jawab dalam hati saja.

Saturday, 28 July 2012

Kesucian Dituntut Islam (2) – Tanyalah Ustaz 8 Ramadhan 1433H (28.07.12)

Ustaz Mohd Erfino Johari
Bacaan ayat 61-66, surah Al-Furqan:

Huraian ayat:
Allah mengajar agar kita sentiasa berfikiran positif dan bahawa semua orang mempunyai peluang yang sama untuk beribadat kepada Allah, tanpa mengira perbezaan latar belakang, keturunan atau pangkat.
Hadis Nabi SAW, daripada Abu Dzar ia berkata,” Ya Rasulullah, bagaimana pendapat engkau tentang seseorang yang mengerjakan satu amal kebaikan, lalu orang memujinya? Beliau menjawab,’ itu merupakan khabar gembira bagi orang mukmin yang diberikan lebih dahulu di dunia.”(H.R. Muslim 2642, Ibnu Majah dan Ahmad).

Ada pendapat yang menasihatkan agar kita tidak kerap sangat untuk solat sunat di hadapan umum agar tidak timbul perasaan riak. Namun, dalam hadis ini, dinyatakan bahawa tidak salah memberi pujian kepada kebaikan yang dilakukan seseorang. Selain itu, pujian orang boleh dianggap sebagai tanda bahawa Allah menerima amalan kita.

Sambungan topik perbincangan:
Tabiat lelaki apabila berkumpul ketika makan adalah berbincang soal-soal global seperti sukan, bola sepak dan sebagainya. Sebaliknya wanita pula bila berkumpul suka membincangkan keburukan para suami. Jadi saya mohon para isteri untuk janganlah bercerita tentang keburukan suaminya sebaliknya pujilah suami anda. Kalau isteri tak puji, siapa lagi yang nak puji suaminya? :) Dalam surah An-Nur, ayat 30, Allah berpesan:

Jika kita perhatikan, semasa 8 rakaat pertama solat terawikh, orang di surau lebih ramai daripada orang di kedai mamak. Tetapi ketika rakaat ke-20, orang dikedai mamak lebih ramai daripada di surau. Oleh itu, sebagai pesanan terakhir, saya ingin cadangkan agar kita ubah cara dan buat tadarrus Al-Quran di kedai mamak pula. Tak salahkah? Mengapa pula nak salah, jika seorang mulakan pasti yang lain ikut serta. Oleh itu, para tauke kedai mamak saya cadangkan untuk letak beberapa naskah terjemahan Al-Quran di kaunter bayaran anda untuk kemudahan orang bertaddarus di situ.

Senarai soalan dan jawapan:
S: Apakah yang patut dilakukan untuk menjaga kesucian masjid?
J: Perkara pertama yang Nabi buat ketika tiba di Quba ataupun Madinah adalah mendirikan masjid. Ini kerana di masjid, semua orang akan berasa sama taraf dan kedudukan walaupun masing-masing datang daripada latar belakang kehidupan yang berbeza. Dalam surah Al-A’raf, ayat 31, Allah berfirman:

Oleh itu, maksudnya apabila pergi ke masjid, kita perlu memuliakannya dengan memakai pakaian yang hebat dan indah-indah. Oleh itu, boleh juga kalau kakak-kakak dan makcik-makcik nak bawak Prada-nya, LV-nya, Gucci-nya atau YSL-nya ke masjid :) Jangan takut ianya tidak dianggap sebagai gangguan kepada ibadah. Janganlah kita bergaya ketika ingin menghadiri majlis kenduri kahwin sahaja. Kedua, masjid perlu dijaga kesucian daripada segi kebersihan fizikalnya. Kebersihan masjid bermaksud keseluruhan kawasannya iaitu termasuklah kawasan sekitar dan tandasnya. Jika di rumah kita pakai sabun mahal (‘handwash’), janganlah di masjid kita pakai sabun buku yang murah pula J. Langkah seterusnya adalah dengan menjaga adab dan perlakuan dalam  seluruh sempadan kawasan masjid yang telah ditetapkan, dan bukan sekadar di rumah solat sahaja.

S: Mohon penjelasan ustaz tentang jenis-jenis kesucian Islam?
J: Secara ringkasnya, dalam Islam perkataan kesucian diterjemahkan sebagai fitrah semula jadi manusia, yang Allah jadikan dalam diri kita semenjak kita lahir lagi. Manusia sukakan kepada kesucian, kecantikan dan kebaikan. Oleh itu, langkah pertama adalah kita perlu meraikan fitrah ini. Jika dirumah kita bersih, di tempat lain kita perlu begitu juga. Jika kita inginkan kebaikan, kita sendiri perlu melakukan kebaikan juga. Kedua - taharah.  Kebanyakan kitab fiqh akan memulakan perbincangan dengan soal taharah. Ada beza antara ‘cleanliness - kebersihan’ dan ‘purity – kesucian’. ‘Purity’ lebih tinggi darjatnya daripada ‘cleanliness’. Taharah melibatkan kesucian fizikal iaitu bagaimana membersihkan diri, berwudhuk dan sebagainya. Ketiga – tazkiyah yang bermaksud pensucian. Contohnya ialah zakat yang berfungsi mensucikan harta kita.

S: Bagaimana menjaga kesucian tempat tinggal dan ahli keluarga?
J: Diceritakan daripada Al-Aswat bin Yazid katanya yang maksudnya, "Aku bertanya kepada Aisyah: "Apakah Nabi SAW kerjakan di rumah? Aisyah menjawab: "Baginda sentiasa melayani isterinya yakni membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah. Maka apabila masuk waktu sembahyang Baginda pun keluar untuk sembahyang (ke masjid)" - hadis riwayat Al-Bukhari.

Walaupun pangkatnya tinggi, Nabi SAW tidak segan silu membantu isterinya dan anaknya membuat kerja-kerja rumah. Oleh itu saya mencadangkan apabila kita menyuruh anak berbuat sesuatu, janganlah arahan itu kerana kita lebih ‘besar’ daripadanya atau kerana kita malas. Cara yang lebih baik adalah dengan menyuruh untuk mendidik seperti meminta mereka memasak dan sebagainya. 

Dalam menjaga kesucian kediaman pula, yang pertama perlu dijaga kesucian daripada segi fizikal. Kedua: perlu dipastikan juga bahawa ahli keluarga mematuhi perintah dan larangan Allah di dalam rumah. Suami janganlah berjemaah di masjid sahaja, usahakan juga untuk berjemaah bersama isteri dan anak-anak di rumah. Ketiga: memeihara maruah setiap ahli keluarganya. dipelihara. Sabda Nabi s.a.w:
“Cukuplah seseorang itu dianggap berdosa apabila suami yang mensia-siakan orang yang menjadi tanggungannya.” - Hadis riwayat Abu Daud di dalam Sunan Abu Daud, hadis no: 1442.

S: Apakah cara yang boleh dilakukan untuk menjaga kesucian hubungan baik dan persaudaraan?
J: Hadis riwayat Anas bin Malik Radhiyallahu’anhu, ia berkata:
Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Barang siapa yang ingin dimudahkan rezekinya dan dipanjangkan usianya, maka hendaklah dia menyambung hubungan kekeluargaan (silaturahim). (Shahih Muslim No.4638)

Silah bermaksud ikatan, rahim merupakan perasaan belas kasihan. Perasaan ini membuatkan kita mudah simpati kepada orang lain yang dalam kesusahan. Ini juga merupakan satu daripada hikmah berpuasa apabila kita sendiri merasa kesusahan orang miskin yang selalu berlapar. Dalam satu hadis lain yang diriwayatkan Abu Umar, sabda Nabi SAW“Antara kebaikan yang paling atas ialah apabila ada mana-mana manusia yang menyambung silaturrahim orang-orang yang baik berkawan dengan ayahnya yang telah meninggal dunia.” Oleh itu, kita perlu ajar anak awal-awal lagi untuk mengenali saudara-mara dan jangan pula kita bersaudara setahun sekali ketika raya sahaja. Begitu juga anak-anak perlu dikenalkan dengan kawan-kawan kita juga.

S: Bagaimana untuk menjaga kesucian tempat kerja? Tambahan pula di bulan puasa ini ramai yang tidur di surau pejabat.
J: Larry Julian menulis buku dan menyatakan bahawa setiap pejabat atau organisasi perlu menyediakan tempat beribadah yang sesuai. Dia juga menyatakan bahawa pencapaian di tempat kerja bukan sekadar dalam bidang professional, tetapi perlu juga merangkumi hubungan manusia dengan kuasa tertinggi iaitu Tuhan. Sebab itu boleh dilihat kebanyakan lapangan terbang menyediakan tempat ibadat umum. Oleh itu, pejabat juga perlua ada surau sebagai tempat untuk beribadat. Surau perlu dijaga kesucian dengan aktiviti yang baik seperti majlis ilmu, bacaan Al-Quran, solat sunat dhuha dan sebagainya.
Sekiranya umat Islam lebih sedikit berbanding dengan umat bukan Islam pula di pejabat, umat Islam perlu menjaga komunikasi yang baik dengan yang bukan Islam. Setiap orang mempunyai tanggungjawab untuk berdakwah dan bukan terletak kepada ustaz dan ulama sahaja.

S: Bagaimana untuk mempromosi kesucian Islam di tempat awam?
J: Dalam sepotong hadis yang panjang, secara ringkasnya bermaksud, Nabi saw mengingatkan agar para sahabat tidak duduk-duduk di jalan. Para sahabat memberitahu bahawa mereka perlu duduk di jalan kerana dapat memuat mereka berkumpul, sedangkan kebanyakan rumah mereka itu sempit. Maka nabi pun mengizinkannya, asalkan mereka memenuhi adabnya dan melaksanakan hak-haknya. Para ulama telah menghimpun adab-adab di jalan yang mencapai 13 adab seperti (sumber) :

  1. Menundukkan pandangan.

  2. Cegah gangguan yang akan menimpa orang yang lalu, baik berupa ucapan atau perbuatan.

  3. Menjawab salam.

  4. Memerintahkan kebaikan.

  5. Melarang kemungkaran.

  6. Mendoakan orang.

  7. Membantu orang yang memerlukan dengan membawakan barangnya.

  8. Menolong orang yang memerlukan pertolongan.
  9. Memberi tunjuk kepada orang yang sedang dalam perjalanan.

  10. Menolong orang yang dizalimi dan bantu hadapi orang yang menzalimi.
  11. Mengingat Allah supaya tidak disibukkan dan dilalaikan dengan apa-apa yang ada dijalan.
  12. Berkata-kata yang baik.
  13. Sebarkan salam.

Friday, 27 July 2012

Kesucian Dituntut Islam (1) - Tanyalah Ustaz 7 Ramadhan 1433H (27.07.2012)

Ustaz Erfino Johari

Bacaan ayat 19-26, surah Al-Anbiya:

Potongan ayat 222, surah Al-Baqarah:

Allah sangat menyukai orang yang bertaubat dan mensucikan diri. Dalam ayat ini, Allah gandingkan perkataan taubat dengan kesucian. Ini menunjukkan yang kedua-duanya perlu dilakukan serentak sepertimana digandingkan dalam ayat lain dalam Al-Quran, contohya ‘dirikan solat dan keluarkanlah zakat’, ‘taatlah kamu kepada Allah dan patuhilah Rasul’, dan ‘hendaklah kamu bersyukur kepada Allah dan berbuat baik kepada kedua ibu bapa kamu’. Inilah gaya bahawa Al-Quran yang banyak kita temui.

Ini menunjukkan bahawa perbuatan taubat perlu disekalikan dengan perbuatan mensucikan diri. Mensucikan diri adalah kembali kepada Allah. Zikir mudah untuk mensucikan diri ialah “Subhanallah”. Oleh itu fokus perbincangan selama 2 hari ini adalah cara untuk bertaubat dan mensucikan diri.
Perjalan mensucikan diri merupakan proses yang berterusan. Oleh itu, jika tersilap atau membuat dosa, kita tidak boleh bertangguh untuk bertaubat. Contohnya, jangan tunggu 1 Syawal baru nak bermaafan. Pada pendapat saya, rasanya lebih utama jika kita meminta maaf sebelum tibanya bulan Ramadhan, kerana bimbang-bimbang kita masuk dalam bulan Ramadhan dalam keadaan berdosa.

Senarai soalan dan jawapan:
S: Sejauh manakah kesucian dan keyakinan kita kepada Allah Ta’ala dalam konteks akidah?
J: Daripada ayat yang dibaca tadi, jelas ada hubungan antara kesucian dan tauhid. Orang yang tidak mensucikan diri takkan percaya bahawa Allah itu satu. Dalam satu hadis Nabi SAW, daripada Abu al-'Abbas, Abdullah ibn Abbas, r.a. beliau berkata: "Aku pernah duduk di belakang Nabi SAW pada suatu hari, lalu Baginda bersabda kepadaku:
“Wahai anak! Sesungguhnya aku mahu ajarkan engkau beberapa kalimah: Peliharalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu. Peliharalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu”.
Huraian: Walaupun kita tidak dapat melihat Allah, kita ada keyakinan bahawa Allah melihat dan merekod segala perbuatan yang dilakukan. Oleh itu kita perlu menjaga segala tuntutan yang telah Allah tetapkan dan inilah yang dimaksudkan memelihara Allah.

Sambungan hadis: “Apabila engkau meminta, maka pintalah dari Allah. Apabila engkau meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah”.
Huraian: Apabila kita memerlukan bantuan dan hajat, kita meminta hanya pada Allah kerana kita yakin hanya Allah yang mampun menolong kita dan melalui cara inilah tauhid dan akidah kita akan disucikan.

S: Kenapa Islam menuntut penganutnya mementingkan kesucian zahir dan batin?
J: Kerana manusia itu terdiri daripada dua unsur ini – zahir dan batin. Dalam surah Ali-Imran, ayat 29:

Kesucian batin dilihat oleh Allah Ta’ala, sedangkan kesucian zahir dilihat oleh mata kasar manusia. Oleh sebab itu adalah penting untuk kita sentiasa menjaga kesucian hati. Imam dan makmum perlu lebih banyak berinteraksi. Contohnya, Imam beritahu awal-awal yang esok dia akan baca surah mana ketika solat. Kesannya makmum mempunyai peluang untuk melihat terjemahan dan ini boleh membantu menambah kusyuk dan penghayatan ketika solat.

S: Bagaimana cara untuk mensucikan hati?
J: Daripada sebuah hadis Nabi SAW, Hurairah r.a berkata : “Seorang lelaki datang kepada Nabi SAW maka bertanyalah ia : “Ya Rasulullah, sedekah manakah yang paling besar pahalanya? Nabi menjawab: “Sedekah yang engkau berikan sedangkan engkau dalam keadaan sihat dan sangat sayang kepada harta, engkau takut kepapaan dan engkau harapkan kekayaan. Dan janganlah engkau menangguhkan pemberian sedekah sehingga apabila roh engkau telah hampir ke kerongkong berkatalah engkau : “Untuk si anu begini, untuk si anu begini. Sesungguhnya si polan itu telah memilikinya.” (al-Bukhari dan Muslim)
Banyak memberi akan dapat mensucikan diri berbanding banyak menerima. Dalam mensucikan diri, kita tidak boleh meletakkan apa-apa syarat atau mengharapkan balasan. Mensucikan diri bukan sekadar mandi atau berwudhuk, ianya lebih kepada tuntutan berakhlak mulia. Akhlak yang baik adalah apabila perbuatan baik menjadi tabiat tanpa kita perlu berfikir untuk melakukan atau mengharapkan balasan.

S: Penampilan yang suci merupakan tuntutan dalam Islam. Mohon penjelasan ustaz.
J: Dalam surah Al-Muddathir, ayat 1-4:

Dalam ayat ini Allah terangkan bahawa tugas utama manusia adalah untuk saling memberi peringatan (ayat 2). Seterusnya Allah minta kita menyebut tentang kebesaran-Nya dan Allah sambung agar kita membersihkan pakaian dalam ayat keempat. Mana mungkin seseorang bercakap tentang kebesaran Allah jika penampilannya tidak dijaga.

S: Apakah kepentingan wudhuk?
J: Dalam satu hadis Nabi SAW yang bermaksud, "Apabila seseorang hamba muslim atau mukmin berwuduk, lalu ia mencuci wajahnya, maka akan keluar dari wajahnya setiap dosa yang ia lihat (yang haram) bersamaan dengan air atau bersama titisan air terakhir, bila ia mencuci kedua tangannya, keluar dosa-dosa yang dilakukan kedua kakinya bersamaan dengan air atau bersamaan dengan titisan air terakhir hingga ia keluar dalam keadaan bersih dari dosa."
Hadith Riwayat Muslim

S: Selain kesucian hati dan jiwa, apakah amalan yang sesuai untuk menambah kebersihan dan kesucian masjid?
J: Rasanya, kita semua ingat bagaimana kisah seorang lelaki Badwi datang dan membuang air kecil di dalam masjid Nabawi. Semua sahabat ingin memarahinya namun Nabi SAW tidak membenarkan kerana lelaki itu tidak tahu. Selepas lelaki itu selesai, barulah Nabi SAW memanggil dan menegurnya dengan lembut. Sebagai orang yang lebih memahami berbanding orang Badwi itu, kita perlu lebih menjaga kebersihan dan kesucian masjid. InsyaAllah bersambung esok.

Thursday, 26 July 2012

Tuntutan Fardhu Ain & Fardhu Kifayah (2) - Tanyalah Ustaz 6 Ramadhan 1433H (26.07.2012)

Ustaz Firdaus Subhi


Alhamdulillah bertemu lagi untuk perbincangan bahagian kedua. Bacaan surah At-Taubah ayat 18-20:


Huraian ayat 18:
Ayat ini menunjukkan perkara yang Allah minta kita lakukan untuk menjadi orang yang beriman ialah dengan memakmurkan rumah Allah iaitu masjid. Dalam satu hadis Nabi SAW bersabda yang ringkasannya bermaksud, “Tidak ada orang yang berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca dan mempelajari al-Quran, kecuali mereka akan memperoleh ketenteraman, diliputi rahmat, dikelilingi malaikat dan nama mereka disebut Allah dalam kalangan malaikat.” (Hadis riwayat Muslim, at-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Abu Daud).

Senarai soalan dan jawapan:
S: Apakah hukum menangguh mengerjakan amal kebajikan kerana ingin mendapatkan pahala besar? Mohon pendapat ustaz?
J: Dalam bulan puasa, amalan sunat yang dilakukan mendapat ganjaran seperti amalan wajib, manakala amalan wajib pula digandakan sebanyak 70 kali. Oleh itu, contohnya mungkin ada orang yang bercadang untuk lambat bayar hutang demi menunggu kelebihan bulan Ramadhan. Namun, kita perlu tengok diri kita sebelum bertangguh. Adakah kita yakin kita akan panjang umur? Adakah kita yakin kita tidak akan mati lagi sehingga waktu yang kita harapkan untuk beribadat? Oleh itu dalam soal ibadat, Allah suruh kita bersegera, terutamanya dalam bertaubat. Banyak juga hadis Nabi SAW yang menyebut agar kita bersegera untuk membuat amal soleh.

S: Apa pentingnya fardhu ain dalam kehidupan dan bilakah ianya bermula?
J: Fardu ain adalah perkara yang amat penting dalam kehidupan kita. Fardhu ain bermakna tuntutan ke atas setiap manusia dan berdosa jika tidak ditunaikan. Contohnya adalah berdosa tidak bayar zakat, tidak solat, dan sebagainya. Allah berfirman dalam surah Al-Ankabut, ayat 45:
Oleh itu, tujuan solat adalah untuk menjaga manusia daripada perbuatan fahsyak dan mungkar. Ketika solat juga manusia berada sangat dekat dengan Allah iaitu ketika sujud. Ketika itu disunatkan untuk memperbanyakkan doa. Orang yang solat akan dekat dengan Allah akan jauh daripada kemungkaran.

Dalam surah Al-Baqarah, ayat 183 pula, Allah berfirman:

Oleh itu, tujuan puasa pula adalah untuk melahirkan manusia yang bertaqwa.

Dalam surah At-Taubah, ayat 103 pula dinyatakan kepentingan zakat:
Zakat disyariatkan untuk membersihkan harta seseorang daripada dosa,  mensucikan dirinya dan mengangkat darjatnya di sisi Allah. Bila bermula tuntutan ini: Setelah baligh. Namun begitu , pendidikan beribadat perlu dimulakan sebelum itu lagi, jangan tunggu sehingga anak baligh dahulu.

S: Apakah akibat mengabaikan fadhu ain?
J: Dalam surah Taha, ayat 124-126, Allah menerangkan kesan orang yang berpaling daripada petunjuk Allah:

S: Apakah yang dimaksudkan dengan fardhu kifayah? Apakah kebaikan yang boleh didapati jika fardhu kifayah dilakukan di seluruh Malaysia?
J: Fardhu kifayah merupakan tuntutan ke atas satu kelompok manusia. Jika seorang melaksanakan, semua terlepas daripada dosa. Jika tidak dilakukan, semua orang berdosa. Contohnya mewujudkan doktor-doktor, jurutera, peniaga Islam. Jika ini berjaya dilakukan, kita akan menjadi umat yang terbaik seperti firman Allah dalam ayat yang disebut semalam (surah Al-Baqarah ayat 110).

S: Ada pekerja yang terpaksa meninggalkan solat Jumaat kerana mempunyai majikan bukan Islam. Apa komen ustaz?
J: Dalam satu hadis, Nabi SAW bersabda yang bermaksud, "Tiada ketaatan kepada makhluk dalam perkara maksiat kepada Pencipta" . Tapi persoalannya jika dengan kita meninggalkan pekerjaan itu akan mendatangkan masalah yang besar – contohnya seorang pakar bedah yang perlu membedah untuk kes kecemasan. Dalam hal ini, menyelamatkan pesakit itu merupakan fardhu ain kepada doktor itu. Oleh itu ulama mengatakan boleh ditinggalkan solat Jumaat. Begitu juga dengan pekerjaan yang melibatkan mesin yang perlu ditunggu untuk beroperasi dengan sempurna. Ulama mengatakan boleh ditinggalkan solat Jumaat, TETAPI dengan syarat dia berusaha mencari kerja lain yang membolehkan dia menunaikan solat Jumaat. Jika ada peluang kerja lain, perlu segera bertukar kerana kita takut dengan hadis Nabi SAW yang mengatakan: “Barangsiapa yang meninggalkan sembahyang Jumaat tiga kali (berturut-turut) makan Allah SWT mengecap hatinya (sebagai munafik atau orang yang melengah-lengahkannya)” (Riwayat Ahmad).

S: Ada adat dalam masyarakat Melayu yang bercanggah dengan agama, contohnya adat merenjis, lenggang perut dan sebagainya. Mohon komen ustaz.
J: Adat yang tidak melanggar syariat boleh diterima tetapi adat yang bercanggah perlu ditinggalkan. Apa yang ditakuti adalah sekiranya sesuatu adat itu berasal daripada perbuatan agama lain. Dalam satu hadis Nabi SAW ada bersabda, “"Umumkan [kepada khalayak] pernikahan ini dan jadikan [urusan akad] nya dalam masjid serta pukullah kompang". Ini menunjukkan Islam tidak melarang hiburan asalkan kita mengikut syariat yang ditunjukkan.

S: Bagaimana membezakan adat dan ibadat?
J: Mudah sahaja – hadirkan diri majlis-majlis ilmu. Melalui cara itu barulah kita akan tahu yang mana betul, yang mana salah. Mudah-mudahan Allah beri kita kekuatan. Amin.

S: Ustaz ada sebut bahawa solat akan mencegah kemungkaran. Namun, kita dapati ada orang yang solat, puasa dan bayar zakat namun masih juga melakukan perbuatan mungkar. Mohon ulasan ustaz?
J: Solat itu tiang agama, oleh itu orang yang meninggalkan solat telah merosakkan agama Allah. Namun, kita perlu ingat bahawa setiap insan tidak akan lekang daripada berbuat dosa kepada Allah. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Demi Tuhan yang diriku berada dalam genggaman-Nya. Seandainya kamu tidak berdosa nescaya Allah akan mematikan kamu. Kemudian Allah akan mendatangkan satu kaum yang melakukan dosa dan mereka memohon keampunan kepada Allah lantas Allah mengampuni mereka.” (Hadis riwayat Imam Muslim). Tetapi kadang-kadang ada orang  yang solat tanpa ilmu, oleh itu solatnya tidak memberi kesan seperti yang sepatutnya. Kita perlu mencari ilmu agar dapat melakukan solat yang terbaik. Ketika solat kita sedang bercakap dengan Allah, oleh itu setiap bacaan dan rukun-rukunnya difahami dengan betul. 

Wednesday, 25 July 2012

Tuntutan Fardhu Ain & Fardhu Kifayah - Tanyalah Ustaz 5 Ramadhan 1433H (25.07.2012)

Ustaz Firdaus Subhi
“Tambahkanlah oleh kamu bekalan dan sebaik-baik bekalan adalah taqwa”.

Bacaan surah Ali Imran ayat 110-112:

Ayat 110 menceritakan kelebihan umat Muhammad SAW. Sebab ayat ini diturunkan: Ada dua orang Yahudi datang berjumpa Nabi SAW dan mereka mengatakan bahawa agama mereka adalah lebih baik daripada apa yang dibawa Nabi SAW. Orang Islam menjadi sedih lalu Allah turunkan ayat ini. Dalam ayat ini Allah nyatakan umat Nabi SAW adalah terbaik kerana mereka menyeru kepada kebaikan dan mereka beriman kepada Allah. Kenapa Allah dahulukan perkataan berbuat kebaikan sebelum perkataan beriman? Dalam tafsir Al-Munir, disebutkan bahawa Allah ingin menunjukkan kelebihan umat Nabi SAW adalah menyeru kepada kebaikan (berdakwah) dan mencegah kemungkaran.

Namun, dalam banyak-banyak kebaikan yang dibawa oleh Islam, yang mana yang wajib dilakukan dahulu? Ulama-ulama usul banyak membincangkan perkara ini dan mereka membahagi hukum syarak kepada dua: hukum taklifi dan wad’i. Hukum taklifi pula terbahagi kepada 5 pula iaitu – wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Oleh itu, hari ini kita akan membincangkan salah satu iaitu ‘wajib’. 

Kebaikan umat Nabi SAW adalah kerana mereka menyeru kebaikan dan meninggal kemungkaran. Ketika haji wada’, Sayyidina Umar Al-Khattab memerhatikan bahawa umat Islam ketika itu kaya-raya dan berpakaian indah-indah. Lalu dia mengatakan, “Barangsiapa yang ingin menjadi umat ini iaitu umat Nabi SAW, hendaklah dia bersedia untuk menunaikan syarat-syarat yang telah Allah tetapkan ke atas dirinya.” Syarat yang dimaksudkan termasuklah melakukan kebaikan, mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah.


Ayat 111 pula diturunkan ketika Abdullah bin Salam memeluk Islam. Dia merupakan seorang Yahudi sebelum itu. Sebelum dia masuk Islam, jika ditanya kepada orang Yahudi, siapakah Abdullah bin Salam? Mereka akan menjawab, “Dia merupakan ketua dan anak kepada ketua kami. Dia merupakan sebaik-baik di kalangan kami dan anak orang terbaik di kalangan kami.” Namun setelah memeluk Islam dia dihina dan dikeji. Akan disambung esok, InsyaAllah.

Senarai soalan dan jawapan:
S: Adakah amalan fardhu kifayah dalam bulan Ramadhan ganjarannya seperti amalan fardhu ain?
J: Dalam satu satu hadis sahih ada disebutkan bahawa dalam bulan Ramadhan, ganjaran pahala amalan sunat akan menjadi seperti pahala amalan wajib dan pahala amalan wajib pula akan digandakan sebanyak 70 kali. Oleh itu, kita perlu mengejar kelebihan ini dan bersungguh-sungguh menambah ibadah di bulan ini.

S: Antara berkahwin atau tawaran mengerjakan haji, yang mana harus dipilih kerana kedua-dua hukumnya wajib?
J: Wallhu’alam. Saya tertarik dengan pandangan Imam Abu Hanifah yang pernah ditanya apakah amalan yang paling afdhal untuk dilakukan? Jawabnya, “Amalan yang utama dilakukan ialah amalan yang disyariatkan ketika itu”. Oleh itu, jika mampu untuk meninggalkan zina, ulama mengatakan tunaikanlah haji dahulu. InsyaAllah akan dipermudahkan urusan berkahwin selepas itu. Jika tidak mampu untuk kahwin selepas haji, mohonlah bantuan kawan-kawan. Sesungguhnya bantuan Allah itu sentiasa bersama orang yang suka membantu orang lain. Kalau ada yang tanya: “Kenapa buat haji dulu? Takut pula nanti terlibat dengan zina.” Nabi SAW ada berkata, “Wahai golongan muda, jika mampu, berkahwinlah. Jika tidak mampu, berpuasalah.”

S: Ada seorang rakan yang suka dan istiqamah membaca Al-Quran. Jika ada ustaz memberi tazkirah pun dia masih membaca Al-Quran. Adakah dia mendapat kedua-dua pahala? Apa komen ustaz?
J: Pernah berlaku ketika zaman Nabi SAW di dalam masjid Nabawi, ada dua kelompok – pertama kumpulan yang sedang berzikir dan kedua adalah kumpulan yang melakukan tazkirah. Nabi SAW memilih kumpulan tazkirah dan mengatakan, “Sesungguhnya aku diutuskan untuk mengajar.” Persoalannya tidak bolehkah mengaji Al-Quran ketika ada majlis ilmu? Terpulanglah kepada diri seseorang. Jika dirasakan tidak sempat membaca Quran pada masa lain, boleh diteruskan. Nabi SAW ada berkata, “Bacalah Al-Quran, pada hari akhirat kelak Al-Quran akan memberi syafaat kepada kamu.” Oleh itu, tidak betul juga jika kita cuma menghadiri majlis ilmu dan meninggalkan membaca Al-Quran. Tetapi tidak boleh juga ditinggalkan langsung majlis ilmu. Tanpa ilmu, kita tidak mungkin memahami ajaran dan suruhan dalam Al-Quran. Sebab itu ada hadis Nabi SAW yang menyebut bahawa menuntut ilmu itu adalah wajib.  Jadi bagaimana kita nak buat? Kita ambil rujukan daripada ayat ke-2, surah Al-Mulk:
Oleh itu, sebagai kesimpulannya: apa jua amalan yang kita lakukan perlu ada keikhlasan dan dilakukan semata-mata kerana Allah.

S: Di akhir zaman ini, ramai yang meringan-ringankan fardhu ain dan fardhu kifayah. Mengapa ini berlaku sedangkan perkara ini penting. Mohon penjelasan ustaz.
J: Betul, ini banyak berlaku dalam masyarakat hari ini. Paling teruk, jika puasa tak buat, solat tak buat tapi beraya cukup hebat sekali. Dalam satu hadis Nabi SAW mengatakan, “Bermulanya Islam dalam keadaan dagang, dan ia akan kembali dalam keadaan dagang (pelik) dan bergembiralah mereka yang termasuk dalam golongan yang pelik ini.” Faktor kedua adalah kerana kurangnya ilmu dan kefahaman tentang Islam. Para sahabat dulu membaca sepuluh ayat dan mengamalkannya dahulu sebelum meneruskan dengan 10 ayat lain. Bagaimana pula dengan kita hari ini? Sudah beribu ayat yang dibaca, namun berapa banyakkah yang telah kita amalkan? Ketiga, tanpa ilmu, nafsu akan menjadi raja dan nafsu mengajak kepada keburukan.

S: Jika jenazah seorang wanita, bolehkan imamnya seorang wanita juga?
J: Hukum memandikan dan mensolatkan jenazah adalah fardhu kifayah. Dalam satu hadis, Nabi SAW menyebut bahwa ada 6 hak seorang Muslim yang perlu ditunaikan:
  1. Apabila bertemu dan memberi salam, maka wajib dijawab.
  2. Apabila dijemput (kenduri), hendaklah kamu menghadirinya.
  3. Apabila seseorang datang meminta nasihat, berilah nasihat.
  4. Jika dia bersin dan mengucap Alhamdulillah (memuji Allah), hendaklah kita menjawab pujian tersebut.
  5. Jika dia sakit, hendklah diziarahi.
  6. Jika dia meninggal, hendaklah diuruskan (dimandi, dikafan, disolat dan dikebumikan).
Oleh itu, wanita boleh jadi imam, jika makmumnya wanita sahaja. Namun, jika ada jemaah lelaki, lelakilah yang perlu jadi imam.

S: Bagaimana untuk membezakan tuntutan fardhu ain dan kifayah? Contohnya: pendidikan anak-anak diserahkan kepada pusat jagaan kerana isteri terpaksa bekerja?
J: Maaf, saya kurang jelas dengan soalan yang ditanyakan. Oleh itu, saya fokus pada persoalan pendidikan anak-anak. Dalam kitab berjudul Tarbiyatul Aulad: ada dinukilkan sebuah syair yang bermaksud “Sesungguhnya ibu adalah sebuah sekolah, sekiranya kamu sebagai suami berjaya menjadikan isteri sebagai sebuah sekolah, maka kamu akan berjaya membentuk generasi yang baik akhlaknya.” Oleh itu sebenarnya hukum mendidik anak-anak adalah fardhu ain ke atas ibu dan ayah. Oleh itu, jika ingin dihantar ke pusat jagaan atau taska, perlu diselidik dahulu corak pendidikan yang diberikan agar anak terdidik dengan baik.

Tuesday, 24 July 2012

Islam Itu Indah (2) – Tanyalah Ustaz 4 Ramadhan 1433H (24.07.2012)

Ustaz Dato' Abu Hassan Din Al-Hafiz
Bacaan ayat 77, surah Al-Qasas:

Islam merupakan agama samawi yang diturunkan untuk menjadikan manusia itu hebat. Ada 4 perkara penting yang Allah nyatakan dalam ayat yang dibacakan tadi:
  1. Kita hidup di dunia sebagai peluang untuk mencari kebaikan untuk akhirat. Nabi SAW berkata bahawa dunia adalah ‘ladang’ untuk bercucuk tanam dan hasilnya akan kita kutip di akhirat nanti.
  2. Allah mengingatkan agar kita tidak lupa kehidupan di dunia. Kita dibenarkan mencari kekayaan dan kebahagiaan asalkan tidak melanggar syariat yang telah ditetapkan. Jika kita berharta, jangan pula kita jadi bongkak seperti Qarun. Harta perlu dijadikan sebagai alat untuk kita membuat kebaikan di dunia.
  3. Berbuat baik kepada semua makhluk, tak kira manusia, haiwan atau alam. Islam juga mengajar agar kita membuat kebaikan kepada orang yang buat jahat pada kita. Inilah indahnya Islam. Contohnya, Nabi SAW selalu disakiti oleh bapa saudaranya, Abu Lahab. Namun Nabi SAW tetapi menyayangi beliau dan selalu mendoakan dan berharap agar beliau memeluk Islam.
  4. Jangan berbuat kerosakan di muka bumi. Allah amat tidak suka dengan golongan sebegini. Allah menyuruh kita mengasihi makhluk di bumi agar kita dikasihi oleh makhluk di langit.

Islam itu indah, namun umat Islam yang tidak mengamalkan Islam akan memberi imej tidak indah kepada Islam. Mari kira muhasabah diri – sudah cukupkah bekalan kita untuk hari akhirat. Ambillah peluang membanyakkan sedekah di bulan Ramadhan ini.

Senarai soalan dan jawapan:
S: Indahnya Islam bergantung juga pada penganutnya. Tetapi bagaimana jika penganutnya sendiri telah memberi imej buruk kepada Islam. Bagaimana untuk mengatasinya?
J: Betul, tidak dinafikan keindahan Islam terlindung dengan ‘keburukan’ akhlak umatnya. Masalahnya apabila umat Islam buat kesalahan, Islam yang disalahkan, padahal ajaran Islam telah melarang banyak perbuatan terkutuk. Contohnya dalam hal zina, Islam melarang sedari awal lagi dengan melarang terus kita mendekati zina. Betullah seperti kata pepatah Melayu: Seekor lembu bawa lumpur, habis tercalit pada semua lembu. Sebenarnya, orang Islam tidak mempelajari ilmu dan ajaran Islam yang sebenar. Oleh itu, saya rayu agar kita semua mengikut ajaran Islam yang sebenar agar keindahan Islam kembali kelihatan.

S: Bagaimana untuk mendapatkan Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir Ramadhan?
J: Lailatul Qadar cuma berlaku pada malam bulan Ramadhan. Ramadhan merupakan bulan umat Islam. Sebenarnya, dalam bulan Rajab, Syaaban dan Ramadhan ada malam-malam yang istimewa. Bulan Rajab ada malam Israk Mikrajnya, bulan Syaaban ada malam Nisfu Syaaban, dan Ramadhan ada Lailatul Qadar. Namun, Allah rahsiakan waktunya agar kita terus-menerus mencari. Nabi SAW sangat mengasihi kita dan memberi tip agar kita mencari di 10 malam-malam terakhir Ramadhan dan pada malam yang ganjil. Oleh itu sepatutnya, semakin hujung Ramadhan kita perlu semakin ‘kuat’ mencari Lailatul Qadar. Tetapi jangan pula kita beribadah pada malam yang dinyatakan ini sahaja. Nabi SAW sendiri membahagikan Ramadhan kepada 3 bahagian – pertama akan dapat rahmat, kedua akan dapat keampunan dan ketiga akan dapat Lailatul Qadar. Jika ingin mendapat Lailatul Qadar, kita perlu istiqamah daripada malam pertama lagi, dan bukan sekadar pada malam terakhir saja.

S: Keindahan Islam terletak kerjasama antara rakyat, ulama dan umarak (pemimpin). Mohon ustaz huraikan
J: Nabi SAW berkata, “Ada dua jenis manusia, jika mereka baik, baiklah seluruh manusia, jika mereka jahat, jahatlah seluruh manusia. Mereka ialah ulama dan pemimpin.” Kedua-dua golongan ini tidak boleh dipisahkan. Mereka perlu bergandingan untuk melahirkan umat Islam yang cemerlang. Ulama memainkan peranan penting menyatakan hukum berdasarkan Islam dan pemimpin perlu melaksanakannya.

S: Bagaimana cara dakwah terbaik agar dapat menjaga hati, terutamanya apabila menegur orang terdekat. Cukupkah dengan menunjukkan akhlak yang baik tanpa berkata apa-apa?
J: Dalam konteks dakwah, sebelum tegur orang untuk buat baik, kita kena tunjuk contoh yang baik dahulu. Nabi SAW kata agama itu nasihat, namun untuk tegur orang itu ada kalanya ‘high risk’. Namun ianya tetapi perlu dilakukan dan Allah berpesan agar kita bersabar dalam berdakwah. Nabi pesan jika kita nampak kemungkaran, kita perlu halang dengan tangan (kuasa), jika tak mampu tegur dengan lidah (nasihat dan teguran) dan jika tidak mampu juga, tegur dengan doa. Namun Nabi SAW kata itulah selemah-lemah iman. Dalam memberi teguran, utamakan ahli keluarga terdekat dahulu. Tidak boleh ambil sikap ‘tak cakap apa-apa’.

S: Kita sedia maklum keindahan Islam. Apakah langkah yang perlu kita ambil untuk mengindahkan lagi Islam?
J: Nabi SAW akan praktikkan apa sahaja yang disebut dalam Al-Quran. Oleh sebab itu kita perlu faham apa yang kita baca dan cuba amalkan. Apabila kita dengar ceramah dan ustaz beri teguran, kita perlu terus amalkan. Pada awal zaman Jahiliyyah, belum ada syariat menutup aurat dan wanita semuanya berpakaian menjolok mata. Lalu Umar  bertanya Nabi tiadakah ayat tentang aurat dan Nabi SAW kata tiada. Tak lama selepas itu, ketika musim panas, turunlah ayat menyuruh menutup aurat. Lalu sahabat semua pun segera pulang ke rumah dan meminta isteri dan anak-anak wanita mereka menutup aurat. Oleh kerana mereka belum sempat bersedia, mereka menggunakan pakaian musim sejuk untuk menutup aurat.

S: Antara ucapan: “Assalamu’alaikum warah matullahhi wabarakatuh” atau "Assalamu’alaikum warah matullahhi ta’ala wabarakatuh”, yang mana lebih afdhal?
J: Bukan yang mana afhdal, tapi yang mana betul? Nabi SAW menyebut, “Assalamu’alaikum warah matullahhi wabarakatuh”. Itulah salam yang paling sempurna, tiada perkataan ‘Ta’ala”. Apabila orang beri salam, kita disunatkan menjawab lebih panjang tetapi paling panjang cuma ada 5 perkataan seperti yang disebut Nabi SAW. Kita selalu kata jika tak jawab salam berdosa, namun ada 4 keadaan di mana salam tak boleh dijawab:
  1. Jika yakin bahawa orang yang beri salam bukan orang Islam.
  2. Salam ketika akhir solat.
  3. Jika ada orang beri ucapan dengan perkara-perkara lain dahulu, kemudian baru beri salam. Salam begini tidak perlu dijawab kerana kerana Nabi SAW menyebut yang bermaksud, “Barangsiapa yang mendahulukan ucapan sebelum beri Salam, jangan jawab.” Nabi SAW suruh beri salam sebelum beri ucapan.
  4. Bila salam dipersenda dan dipermain-mainkan. Ada juga ulama menambah ketika kita dalam tandas.


S: Adakah umat Islam yang melakukan dosa-dosa besar tidak tahu bahawa azab Allah di akhirat amat pedih?
J: Ada 7 dosa besar seperti yang disebut dalam hadis Nabi SAW dan 1 hari di akhirat bersamaan seribu tahun di dunia. Orang tidak takut azab Allah kerana iman mereka masih belum kuat. Contoh macam arus elektrik, ada sesiapa yang berani pegang arus elektrik? Tiada, kerana orang yakin bahawa arus elektrik itu bahaya. Namun kenapa perasaan ‘takut’ serupa tidak ada apabila melakukan dosa-dosa besar? Kerana keyakinannya akan kebenaran azab neraka masih kurang.

Monday, 23 July 2012

Kurafat Dalam Rawatan Penyakit (3) – Tanyalah Ustaz 15.07.2012

Ustaz Sharhan Safie

Bacaan surah Yunus ayat 81-83:

Alhamdulillah bertemu lagi dalam bahagian ke-3. Ayat yang dibacakan tadi menceritakan kisah Nabi Musa melawan sihir daripada tukang-tukang sihir Firaun. Nabi Musa membatalkan sihir ular dengan mencampakkan tongkatnya. Tongkat yang merupakan mukjizat Nabi Musa itu bertukar menjadi ular yang lebih besar lalu menelan semua ular-ular kecil tukang sihir. Setelah melihat kejadian ini, tukang-tukar sihir pun akur dan mengaku untuk menyembah Allah SWT. Ayat-ayat ini elok diamalkan sebagai tujuan ayat pembakar sihir.

Nabi Muhammad SAW ada menyatakan bahawa pada akhir zaman, akan berlaku banyak khurafat di sana sini. Nabi Muhammad SAW  bersabda yang bermaksud, “Barangsiapa yang mendatangi tukang tilik, dan bertanya sesuatu dan dia membenarkan perkataanya, Allah tak terima solatnya selama 40 hari.” Perkara ini sangat banyak berlaku dalam masyarakat kita hari ini. Khurafat merupakan virus yang lebih bahaya berbanding AIDS, kerana ianya boleh membawa syirik kepada Allah. Syirik adalah dosa yang tidak diampunkan Allah. Oleh itu, jauhilah khurafat, tok-tok bomoh, pemujaan kubur, keris dan sebagainya. Tuduhan yang dibuat oleh tok bomoh juga boleh memecah-belahkan masyarakat.

Bulan Rajab baru-baru ini saya sempat ke Palestin. Dalam peristiwa Israk dan Mikraj rupa-rupanya ada satu mutiara yang sangat hebat untuk dipelajari. Ketika Jibril dan Nabi SAW bergerak, ada satu makhluk yang cuba mengekori mereka. Nabi SAW bertanya Jibril siapakah itu. Jibril berkata itulah Ifrit yang bertindak selaku ketua segala jin yang ingin ke langit untuk mencuri rahsia di langit. Lalu Nabi SAW bertanya Jibril apa yang perlu dilakukan untuk menghalangnya. Jibril pun mengajar Nabi SAW untuk membaca doa ini untuk memanah Ifrit. Ulama berkata jika doa ini diamalkan, bukan saja dirinya, malahan anak cucunya juga akan terselamat daripada gangguan jin, InsyaAllah. Doanya adalah seperti berikut:
Bismillahirrahmanirrahim: /*Dapatkan doa dalam buku ‘Merisik Strategi Jin’*/

Kesimpulan:
Saya halalkan ilmu yang saya ajarkan. Paling elok, pesakit ubati dirinya sendiri kerana 70% kesembuhan berada pada diri sendiri dan hanya 30% berada pada perawat. Jika dengan mengamalkan apa yang diajar, anda berjaya merawat, maknanya Allah telah pilih anda untuk menjadi perawat dan menjadi fardhu kifayah untuk membanteras perbuatan khurafat. Saya minta maaf jika ada kesalahan dan kesilapan. Untuk rujukan lanjut, boleh dapatkan buku-buku saya. Saya bukan nak berniaga, tetapi mana mungkin saya kongsikan semua ilmu dalam waktu yang singkat sebegini.

Senarai soalan dan jawapan:
S: Tok saya bomoh. Adik saya ada belajar ilmu daripadanya. Ilmunya dengar seperti Al-Quran tetapi saya tak pasti maksudnya. Tok sudah meninggal, selepas 6 bulan, adik saya gila. Bila pergi berubat dikatakan ada wali yang ingin memasuki tubuhnya. Adakah ini khurafat?
J: Betul, ada kaitannya kes gila dengan ilmu bomoh ini. Secara sepintas lalu, saya nyatakan bagaimana cara saka boleh berpindah:
  • Ada mengambil barang-barang kepunyaan si mati, contoh keris, barang kemas dan sebagainya
  • Mengamalkan ilmu atau jampi yang diajar oleh si mati. Jika pengamal itu mati, jin yang bersamanya akan mencari anak muridnya. Jika ilmu itu tidak sesuai, orang yang ingin mengamalkannnya boleh jadi gila.
  • Pernah tinggal bersama orang yang ada saka.

Cukup setakat itu sebagai makluman. Fokus saya adalah kepada solusi – amalkan doa ini untuk membuang saka. Ayat: “Bismillahhirrahmanirrahim. La ila ha illa anta, subhanakainni kuntu minazzolimin” (ini adalah doa Nabi Yunus untuk memuntahkannya keluar dari perut ikan).

S: Bagaimana jika pendapatan mengandungi unsur khurafat – contoh bomoh yang menggunaakan jin dalam merawat pesakit. Bagaimana cara membendung perkara khurafat daripada berleluasa?
J: Pekerjaan yang haram membawa pendapatan yang haram juga. Dalam Islam, matlamat tidak menghalalkan cara. Paling utama kena cari ilmu. Ilmu akan bertindak sebagai ‘antibody’ untuk menilai apa yang haram dan halal.  Untuk mengatasinya, pertama – ajak diri dan keluarga untuk bersama timba ilmu pengetahuan kerana Nabi SAW kata yang haram itu jelas, dan yang halal itu jelas. Kedua, tingkatkan keimanan dan keyakinan kepada Allah SWT.

S: Keluarga saya sering ternampak makhlus halus. Kami berjumpa seorang ustaz dan diberikan 2 VCD untuk diletak di pintu depan dan belakang sebagai pendinding. Adakah itu khurafat? Mohon penjelasan ustaz.
J: VCD dibuat untuk ditonton bukan sebagai azimat. Kalau nak guna CD, lebih baik dapatkan CD Pengusir dan Pembakar Jin yang boleh didapati di mana-mana kedai. Pasang di rumah dan baca bersama. Ayat-ayat di dalamnya merupakan ayat pembakar jin.

S: Bagaimana jika mempercayai adat seperti pijak tanah dan menyambut bayi dengan kain kuning. Jika tidak dibuat, dikatakan bayi akan lahir cacat dan tidak sempurna.
J: Jika diyakini perbuatan itu dapat menghindar sesuatu, itu jelas khurafat.

S: Apa hukum menggunakan wafak? Bagaimana jika permulaan jampi dibuat dengan Bismillah, ditengahnya tak tahu bacaan apa, tetapi ditutup dengan bacaan Selawat?
J: Wafak adalah satu bentuk azimat dan berbentuk rajah dengan huruf-huruf tertentu dalam kotak. Kononnya wafak boleh menghindarkan penyakit. Hukumnya haram kerana ada hadis Nabi SAW yang menyebut “Sesungguhnya, jampi-jampi karut, azimat dan wafak boleh mengundang kemurkaan Allah SWT”. Kadang-kadang ada jampi dimulakan dengan ‘Bismillah’ tetapi ayat tengahnya tak tahu apa maknanya. Di sinilah ramai orang tertipu. Sebenarnya Nabi SAW tidak melarang jampi, asalkan tiada unsur syirik.

S: Bagaimana jika orang pakai susuk meninggal sebelum susuknya dibuang? Bagaimana pula bomoh yang memasukkannya sudah meninggal?
J: Seruan saya buanglah segera sebelum meninggal, jika tidak buang, boleh jatuh hukum syirik.

S: Saya pernah terkena penyakit. Saya ada berjumpa seseorang ustaz yang mengajar saya megamalkan ayat-ayat Al-Quran. Saya nampak kesannya tetapi kemudian dia meminta saya mengisar kulit belangkas, langau dan bakar pada waktu Maghrib. Bagaimana dengan suruhan membakar ini kerana setahu saya asap itu makanan jin?
J: Ayat Al-Quran itu boleh diamalkan, tetapi perbuatan membakar dan mengasapkan itu perlu ditinggalkan. Waktu Maghrib merupakan waktu jin mula aktif.

S: Bagaimana dengan amalan buat pulut kuning dalam melakukan majlis khatam Quran, berkhatan dan sebagainya.  Jika tak dibuat dikatakan tok nenek akan marah. Adakah ini khurafat atau adat?
J: Tok nenek marah itu kenapa? Kerana tak dapat makan atau ada sebab lain? J Kita tidak boleh yakin pulut kuning itu mempunyai kesan-kesan tertentu dalam kehidupan. Itu hanyalah adat semata. Tiada tuntutan untuk buat pulut kuning dalam Islam, angkat biskut kering pun tidak mengapa.

S: Adakah manusia biasa yang diberi kelebihan untuk mengetahui seseorang itu yang membuat sihir tertentu?
J: Inilah penyakit yang berlaku dalam masyarakat kita. Bila jumpa bomoh, bomoh sering menuduh bahawa seseorang melakukan sihir kepada yang lain. Iblis telah bersumpah untuk memporak-perandakan kita agar kira bersamanya di neraka. Oleh itu iblis suka menghasut agar kita berpecah dan bergaduh. Oleh itu, kepada para perawat, jika anda tahu sekalipun, rahsiakan untuk menjaga silaturrahim. Jika tak tahu apatah lagi, jangan reka cerita sampai orang bergaduh kerana perkataan anda. Manusia, jin dan iblis tidak mampu mengintai rahsia alam ghaib. Jika ada yang betul pun, itu hanyalah kebetulan.

S: Kami pergi berubat, dan ketika sahabat meminta dimandikan, bomoh itu menyatakan bahawa dia hanya memandikan anak dara sahaja. Adakah itu betul?
J: Tuhan bagi kita akal, oleh itu kita perlu berfikir secara lojik sebelum percaya kepada seseorang. Oleh itu, sebelum berubat, selidiklah latar belakang perawat itu terlebih dahulu.

S: Saya berpisah dengan isteri kerana isteri mempercayai perkataan bomoh yang mengatakan bahawa saya akan curang kepada isteri pada masa akan datang dan rezeki saya kurang, melalui tilikan tangan. Saya nak kongsi agar tidak berlaku pada pasangan lain. Bagaimana untuk mengatasi agar pasangan yang kurang ilmu agar tidak mempercayai bomoh dan yakin dengan Allah?
J: Jin dan iblis sangat suka menceraikan pasangan suami isteri. Dalam surah Al-Baqarah, ayat 102 ada disebut bahawa ada sihir yang boleh memisahkan suami isteri . Amalkan surah Ar-Rum, ayat 21 sebagai pendinding untuk perlindungan suami isteri. Masa amat terhad, tuan-puan boleh dapatkan rujukan lanjut melalui buku saya yang boleh didapati di kedai-kedai buka berdekatan. Bukanlah niat saya untuk berniaga, tetapi saya ingin berkongsi ilmu. No. telefon saya: 017-9999100, tetapi saya beri amaran awal-awal yang saya memang sukar untuk jawab telefon.

Islam Itu Indah (1) - Tanyalah Ustaz 3 Ramadhan 1433H (23.07.2012)


Ustaz Dato’ Abu Hassan Din Al-Hafiz


Bacaan surah Al-An’am, ayat 161-163:

Indahnya Islam itu hanya bagi orang yang mengetahui, mengamalkan dan menghayati sepenuhnya. Seumpama orang yang tak pernah merasa gula, dia takkan faham erti manisnya gula itu. Bunga yang indah, jika diberikan kepada monyet, akan habis dirosakkanya sahaja kerana monyet itu tidak memahami hakikat keindahan yang sebenar.

Indahnya Islam itu mungkin pada akidahnya, syariatnya, dan pelaksanaannya. Dari segi akidah, indahnya Islam itu pada keesaan Allah yang satu. Sebuah rumah yang mempunyai dua ketua tidak akan aman. Syariat pula merangkumi ibadah dan cara hidup Islam. Ibadat bermula dengan kebersihan, tetapi bukan pada zahir sahaja, bahkan termasuk kebersihan hati dan jiwa. Ulama tasawwuf banyak menekankan keperluan menjaga hati daripada sifat-sifat mazmumah seperti hasad dengki, suka memfitnah dan sebagainya.

Ibadat yang kita lakukan termasuk solat, puasa, zakat, haji dan sebagainya. Puasa itu ada banyak hikmahnya – antaranya memberi kesihatan. Puasa itu untuk memberi peluang kepada perut untuk berehat. Namun, puasa kita kenalah ikut cara puasa Nabi Muhammad SAW yang makan sahur dan berbuka ala kadar saja. Malangnya kita hari ini bila tiba waktu berbuka, habis semua jenis makanan dimakannya. Di samping itu, puasa juga perlu menjaga hati dan anggota tubuh daripada perkara-perkara yang diharamkan.

Ibadah solat yang dilakukan dengan betul akan dapat menjaga sahsiah diri kita dan mengelak kita daripada berbuat fahsya’ dan mungkar. Namun, jika diperhatikan di sekeliling masih ada orang yang solat tapi tidak menutup aurat, tidak jujur dalam pekerjaan dan sebagainya. Kesimpulannya, Islam hanya akan terlihat keindahannya apabila kita mengamalkan secara keseluruhannya.

Senarai soalan dan jawapan:
S: Sejauh mana indahnya Islam itu sehingga dapat mengatasi agama Samawi sebelum itu?
J: Yahudi dan Nasrani pada asalnya ialah agama, bukan kaum. Agama Yahudi pada asalnya diturunkan untuk kaum Israel sahaja, manakala agama Nasara diturunkan kepada kaum Nabi Isa sahaja. Islam pula diturunkan kepada kaum Muhammad SAW dan seluruh manusia selepasnya dan juga untuk kaum jin. Sebelum kehadiran Nabi Muhammad SAW, semua jin merupakan jin kafir. Tetapi dengan rahmat Nabi Muhammad SAW, jin pun berminat memeluk agama Islam. Islam juga merupakan agama yang syumul iaitu mengatur segala aspek kehidupan manusia. Terpulanglah kepada manusia untuk mengamalkannya. Islam itu terhalang oleh sikap umat Islam itu sendiri yang mengambil sebahagian sahaja dan meninggalkan sebahagian yang lain.

S: Perlukah kita bertalaqqi dengan guru untuk surah Fatihah?
J: Istilah yang betul ialah ‘talaqqi bil musyafahah’ (belajar secara terus dengan seorang guru). Surah fatihah itu merupakan pembuka Al-Quran, ibu Al-Quran dan merupakan rukun dalam solat. Oleh itu, tidak sah solat seseorang yang tidak betul bacaan fatihahnya, kecuali makmum masbuk kerana bacaam Fatihahnya ditanggung oleh Imam. Apabila bertalaqqi, seseorang akan diajar membaca dengan tajwid dan makhraj huruf yang betul. Orang yang membaca Quran tanpa tajwid yang betul, hukumnya berdosa. Jika kita belajar ilmu agama tanpa guru, maka gurunya adalah syaitan.

S: Keindahan Islam dikaitkan dengan keindahan akhlak Rasulullah SAW. Mohon ustaz petik beberapa contoh akhlak Rasulullah dalam pergaulan dengan keluarga dan sahabat.
J: Untuk bercerita tentang keindahan akhlak Nabi Muhammad SAW tidak cukup sejam sahaja. Nabi Muhammad SAW mengatakan, “Sebaik-baik antara kamu adalah yang terbaik pada isterimu dan aku adalah yang terbaik kepada isteri-isteriku”. Aisyah pernah mengatakan bahawa Nabi Muhammad SAW sentiasa tersenyum ketika di rumah. Ada satu cerita di mana Nabi Muhammad SAW pulang lewat dan kerana pintu telah dikunci, baginda tidur di depan pintu sahaja. Apabila terjaga di pagi hari dan Aisyah mendapati Nabi Muhammad SAW tidur di muka pintu, Aisyah cepat-cepat memohon maaf tetapi Nabi Muhammad SAW mengatakan bahawa Aisyah tidak bersalah tetapi baginda yang bersalah kerana pulang lewat. Ada banyak kisah masyarakat Arab dan Yahudi yang masuk Islam kerana terpikat dengan akhlak Nabi Muhammad SAW. Begitulah kisah seorang wanita Yahudi yang selalu menyiram air busuk kepada Nabi Muhammad SAW. Tetapi apabila dia sakit dan Nabi Muhammad SAW menziarahinya, dia terharu lalu setuju untuk masuk Islam.

S: Islam merupakan satu cara hidup yang meliputi akidah dan syariat. Keindahan ini sepatutnya membuahkan akhlak yang baik. Namun, realitinya kita tidak nampak keindahan ini di negara Islam tetapi sebaliknya kita boleh nampak keindahan akhlak di negara Barat pula. Mohon ustaz beri ulasan.
J: Betul, ada orang kata di negara Islam, tak nampak Islam. Tetapi bila pergi ke negara bukan Islam, nampak Islamnya. Contoh mudah kita bandingkan kebersihan tandas di negara kita dengan di Hong Kong contohnya. Dalam bab muamalat pula, Islam mengharamkan riba namun system kewangan kita masih mengamalkan riba. Oleh itu, Allah menyuruh kita agar masuk Islam secara seluruhnya. Dalam masyarakat kita hari ini, terlalu banyak maksiat yang masih berlaku – orang masih buka aurat, zina masih berlaku, rasuah berleluasa dan sebagainya. Hari ini, oleh kerana perselisihan kecil dalam hal agama, kita kadang-kadang berpecah sehingga menjadi berpuak-puak. Padahal ketika kedatangan Islam ke Madinah, Islam telah berjaya menyatukan puak Aus dan Khajraj yang telah berkurun lama bermusuh sehingga mengorbankan banyak nyawa. Oleh itu, kesimpulannya, keindahan Islam hanya akan terlihat jika kita memahami dan mengamalkannya secara keseluruhan.

S: Mengapa masjid cuma nampak indah dan meriah ketika tiba bulan Ramadhan? Adakah kita hamba Ramadhan atau hamba Allah?
J: Kadang-kadang bukan sepanjang bulan Ramadhan pun, ada sesetengah masjid cuma bertahan seminggu pertama Ramadhan sahaja. Saya pun hairan juga kerana Nabi Muhammad SAW sendiri telah mengatakan bahawa Lailatul Qadar itu boleh dicari pada 10 malam yang terakhir. Mungkin ada yang berpendapat mereka sudah mendapat pahala yang banyak ketika Ramadhan dan tidak perlu lagi pergi ke masjid ketika bulan-bulan lain.

S: Saya nampak ada orang baca Quran tanpa membuka mulut. Mohon penjelasan ustaz?
J: Ada dua cara membaca Al-Quran – di hati dan di mulut. Imam Syafie pernah mengkhatam 30 juzuk Al-Quran dalam hanya 5 waktu solat sahaja. Jadi bagaimana dia baca? Dia baca dalam hatinya. Bacaan dengan sebutan ada 3 peringkat:
  • tahtik atau tartil iaitu dibaca dengan berlagu,
  • tadwil – baca laju seperti dalam solat
  • Hadar – baca dengan lebih laju

Boleh baca dalam hati tetapi terbaik adalah baca dengan jelas dan tajwid yang betul.  Tetapi jika tidak pandai tajwid, janganlah tinggalkan terus daripada membaca Al-Quran. Usahakan mencari guru untuk belajar. Ulama mengingatkan agar ketika membaca Al-Quran agar kita memberikan hak-hak huruf Al-Quran dengan menyebut dengan makhraj yang betul.