Ingat Mati Menghidupkan Hati – Mukmin Profesional 25.06.2012
Ustaz Pahrol Mohd Juoi
Mukaddimah:
Alhamdulillah, syukur kita dapat
meneruskan kehidupan dan kita ditakdirkan berada dalam daerah
kebaikan iaitu kita dapat terus menimba ilmu pengetahuan. InsyaAllah,
mudah-mudahan dengan bertambah ilmu, bertambah juga kefahaman,
bertambah penghayatan dan seterusnya bertambah amalan kita. Saya
tidak jemu-jemu mengingatkan diri saya dan para pendengar semua
bahawa apa yang kita dapat dalam kehidupan ini adalah bagaimana kita
melihat kehidupan dan mengambil manfaat daripada apa yang berlaku
dalam kehidupan yang singkat ini. Saya juga ingin mengingatkan bahawa
bagaimana kita melihat kehidupan bergantung kepada kesedaran siapakah
diri kita yang sebenarnya. Jadi, InsyaAllah kita telah memahami
konsep ini kerana rancangan Mukmin Profesional selalu menekankan
bahawa hidup ini perlu dilihat daripada kacamata Pencipta Hidup.
Hanya dengan ini barulah kita sebagai hamba Allah dapat mengambil
manfaat daripada kehidupan ini.
Kita telah bermula lama dahulu,
daripada membincangkan arah hidup, tujuan hidup, jalan hidup, bekalan
hidup, penghalang hidup dan petang ini sampai ke penghujungnya iaitu
akhir hidup. Akhir hidup ialah kematian, dan kita diminta melihat
kematian sebagaimana Allah SWT melihatnya. Kematian dalam Islam
bukanlah satu pengakhiran, sepertimana yang difahami ramai manusia.
Sebenarnya mati merupakan permulaan kehidupan yang tak mati-mati.
Hidup sebelum mati itu penting, tetapi hidup selepas mati itu lebih
hakiki dan abadi. Mati pada hakikatnya hanyalah satu proses transisi
ke satu dunia lain. Sebagaimana proses kelahiran yang memindahkan
kita dari alam rahim ke alam dunia, proses kematian pula memindahkan
kita dari dunia ke alam barzakh. Namun, sayangnya kita lebih banyak
membuat persiapan menyambut kelahiran berbanding kematian. Sebab itu
ada gurauan sinis yang mengatakan bahawa - 'Manusia lebih berminat
membincangkan berkenaan kain lampin berbanding kain kapan'.
Perkara-perkara lain dalam kehidupan seperti kelahiran, perniagaan,
perkahwinan bukanlah sesuatu yang pasti, tetapi kematian adalah satu
kepastian bagi setiap yang bernyawa.
Mati itu pasti, dan sesuatu yang pasti
itu adalah hampir. Dalam Islam, detik kematian kita telah ditentukan
ketika kita masih dalam rahim lagi. Tetapi kita tak tahu bila ianya
akan berlaku, tetapi apa yang nyata adalah dengan setiap detik yang
berlalu, kita semakin menghampiri detik kematian yang telah
ditentukan. Oleh sebab itu ketika sambutan ulang tahun kelahiran,
kita sebenarnya semakin dekat mengampiri detik kematian. Umur kita
sebenarnya seumpama jam pasir yang terus-menerus mengalir, semakin
lama, semakin berkurangan. Saya teringat satu perumpamaan yang amat
mengujakan ketika saya kecil dahulu – 'Kematian itu pasti dan kita
tak dapat menentukan bilakah detiknya?'. Tamsilannya seperti pokok
kelapa, bila-bila masa saja mayangnya, bunganya atau buahnya yang
muda atau tua boleh gugur. Begitulah juga dengan kita, tak kira umur
berapa pun boleh mati. Cuba perhatikan sekeliling, ramai orang tua
atau orang muda? Biasanya kita akan nampak orang tua sedikit. Apa
maknanya? Ramai orang muda mati dahulu sebelum sempat tua, sebab
itulah sedikit sahaja golongan tua yang tinggal. Oleh itu, kita semua
perlu mengambil peringatan.
Dalam Islam mengingati mati merupakan
sifat mahmudah yang terpuji. Diriwayatkan bahawa para sahabat sering
mengingati mati dan ada yang mengingati mati 70 sehingga 100 kali
sehari. Nabi SAW bersabda, dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh
Ibnu Majjah, “Aku bersama Rasul SAW dan kemudian datang seorang
lelaki daripada kaum Ansar dan memberi salam kepada Rasul SAW, dan
bertanya, “Siapakah mukmin yang terbaik?” Nabi SAW menjawab,
“Mereka yang terbagus akhlaknya”. Kemudian lelaki Ansar itu
bertanya lagi, “ Siapakah mukmin yang tercerdik?” Nabi SAW
menjawab, “Mereka yang paling banyak mengingati mati dan yang
terbaik adalah mereka yang melakukan persiapan untuk kehidupan
selepas itu.” Ada banyak kelebihan mengingati mati, antaranya
ialah:
- Kita akan menyegerakan kerja.
- Kita akan menyegerakan taubat – Kita tidak akan bertangguh-tangguh.
- Kelazatan untuk menikmati maksiat akan kendur – Kita akan jadi takut untuk melakukan maksiat kerana akan memikirkan keadaan kita bertemu Allah.
Ada tiga golongan manusia, iaitu:
- Yang lupa mati
- Yang takut mati
- Yang ingat mati
Ada kesan yang berbeza antara orang yang takut mati dan ingat mati. Orang yang takut mati biasanya akan
hilang semangat. Keceriaan sudah hilang daripada wajahnya. Dalam satu
hadis Nabi SAW yang panjang, Nabi SAW menceritakan bahawa akan tiba
suatu masa umat Islam akan dipermainkan musuh-musuh Islam. Sabahat
pun bertanya adakah kerana bilangan mereka sedikit? Jawapannya tidak,
bahkan bilangan kamu ramai tetapi seumpama buih di lautan sahaja.
Kenapa kita ditindas walaupun bilangan kita ramai? Kerana Nabi SAW
berkata kita terkena penyakit 'al-wahhan' iaitu cinta dunia dan takut
mati.
Jadi, bagaimana yang dikatakan mati boleh memberikan kita
semangat? Apabila berlaku kematian, kita sebut ,”Innalillahiwainna
ilahiroji'un” yang bermaksud, “Daripada Allah kami datang, dan
kepada Allah kami akan dikembalikan.” Jadi, jika kita tahu kita
akan kembali kepada Allah, adakah kita takkan buat persiapan? Kita
perlu buat persiapan dan persediaan. Inilah kesan positifnya. Kita
akan memperbanyakkan ibadah – ibadah asas, sunat dan umum. Kita
juga akan menjaga hubungan dengan Allah dan dengan manusia. Kita juga
akan bekerja bersungguh-sungguh dan tidak sambil lewa. Allah SWT yang
kita akan jumpa menyukai hanya yang terbaik, oleh itu kita perlu
itqaan (memberi yang terbaik) dalam setiap pekerjaan yang dilakukan,
tak kiralah sama ada pekerjaan berkaitan hubungan dengan Allah
mahupun hubungan dengan manusia. Kita akan sentiasa memperelokkan
perkerjaan jika kita sentiasa ingat mati, kerana kita sedar pekerjaan
tersebut akan dipersembahkan kepada Allah SWT nanti. Jadi, ternafilah
pendapat yang mengatakan jika ingat mati, orang akan jadi tidak
bersemangat, tidak produktif dan tidak memberi kerja berkualiti.
Sebaliknya, ingat mati akan membantu meningkatkan produktiviti
seseorang. Kenapa? Orang yang ingat mati akan bekerja dengan
bersungguh-sungguh. Orang yang ingat mati tidak akan suka
bertangguh-tangguh kerana sedar yang mati boleh datang tiba-tiba.
Oleh itu, kerana tidak mahu terhutang dengan majikan atau keluarga,
seseorang itu akan menyiapkan kerja pada hari yang ditetapkan.
Saya
pernah menghadapai cabaran menyakinkan seseorang tentang keperluan
mengingati mati. Orang itu berpendapat sekiranya kita ingat mati,
kita tidak produktif kerana hanya ingin berada di masjid untuk solat,
baca Quran dan berzikir sahaja. Ini merupakan satu kesalahan yang
besar dalam pemahaman Islam kita. Ibadah dalam Islam terbahagi kepada
3 iaitu: Ibadah asas dan sunat yang berkaitan habluminallah,
contohnya solat, baca Quran, berzikir dan sebagainya. Ibadah umum
contohnya seperti pekerjaan seharian kita yang memberi kebaikan
kepada diri dan manusia lain. Oleh itu, kerja kita juga merupakan
persiapan untuk menghadapi kematian. Jika kita sedar fakta ini,
adakah kita akan buat kerja sambil lewa ketika di pejabat? Tidak
mungkin. Sebab itu Rasul SAW sering mengingatkan, “Jika kamu nak
solat, solatlah seumpama solat kamu yang terakhir.” Begitulah juga
dengan setiap pekerjaan lain yang kita dilakukan, contohnya bersama
keluarga. Jika kita ingat mati, pastilah kita akan melayan ahli
keluarga dengan penuh kasih-sayang dan kemesraan.
Jadi, setakat itu sebagai pencerahan
awal, mudah-mudah dapat diterima bahawa mengingati mati akan dapat
menghidupkan hati kita. Hati boleh jadi kotor, lalai, dan perlu
dibersihkan dengan zikrullah (ingat Allah), dan zikrulmaut (ingat
mati). Oleh sebab Rasul SAW menegaskan dalam hadisnya yang bermaksud,
“Cukuplah mati itu sebagai peringatan”.
Senarai soalan dan jawapan:
S: Bolehkah pembayaran khairat kematian
dikira sebagai persiapan kita menghadapi kematian? Bolehkah duit
khairat kematian digunakan untuk bukan Islam?
J: Terima kasih kepada semua pemanggil.
Apabila saya mendengar kembali rakaman, saya rasa masih ada
lompang-lompang dalam jawapan yang saya berikan. Oleh itu saya
sematkan dalam hati, kalau saya bergantung pada diri saya sendiri,
saya ada sebab untuk bimbang. Oleh itu mari bersama-sama ktia
gantungkan harapan kita kepada Allah atas usaha kita ini. Dengan
cakap saya yang sedikit, tetapi jika Allah SWT menjadikannya sebagai
sebab orang dapat hidayah, orang akan lebih mudah memahaminya. Ini
bukanlah sebagai satu alasan, tetapi keterbatasan sesiapa sahaja.
Kembali kepada persoalan: Saya melihat
di sebalik soalan itu bagaimana kaedah untuk kita mengingati mati.
Kita tahu falsafahnya ialah hidupkanlah hati dengan mengingati mati.
Tetapi bagaimana dengan tip-tip mengingati mati. Betul, membayar
khairat kematian juga merupakan satu persediaan menghadapi kematian.
Tetapi itu cuma persediaan pengkebumian sahaja, sedangkan yang lebih
penting ialah persiapan kita bertemu dengan Allah. Bagi saya, cara
yang baik untuk mengingati mati adalah dengan mengikut cara yang
ditunjukkan para ulama dengan menulis wasiat. Berani tak kita
menulis surat wasiat? Dahulu, setiap ahli usrah Ikhwan Muslimin pula
menyimpan sepasang kain kapan dirumah. Apabila hati mula rasa kasar
atau keras, mereka akan merenung kain kapan tersebut dan mula
mengingati mati semula. Ada juga ulama-ulama tasawwuf dulu yang pergi
lebih jauh lagi untuk mendidik hati tentang kematian – mereka korek
liang lahad dan duduk di dalamnya untuk merasa betapa gelapnya,
sempitnya, sunyinya dan tidak berteman. Jadi, ketika itu kita akan
menyedari itulah kematian yang kita akan hadapi. Para sahabat Nabi
SAW, apabila mengingati mati, mereka terhalang daripada berbuat dosa.
Mereka merasakan bahawa detik mati itu sesuatu yang pasti yang mereka
akan alami. Selain itu, pergi menziarah hospital dengan melihat
mayat, atau orang sakit tenat di ICU juga mengingatkan kita kepada
mati. Pada masa itu baru kita sedar bahawa orang yang sedang sakit
itu juga pernah sihat seperti kita, pernah punya impian seperti kita.
Namun, ketika sakit tenat, yang ada dalam hatinya mungkin bagaimana
dia akan berdepan dengan Allah SWT. Khairat kematian hanyalah
persiapan fizikal dan material menghadapi kematian, tetapi kita
sepatutnya kita lanjutkan kepada soal-soal tazkirah, peringatan, dan
zikrullah.
S: Bolehkah duit khairat kematian
digunakan untuk bukan Islam?
J: Saya tidak mahu merujuk perkara ini
berdasarkan hukum kerana saya bukanlah orang yang ada kuasa untuk
menentukannya. Tetapi pada asasnya, jika ada orang bukan Islam yang
dalam kesusahan, tidak menjadi kesalahan kita untuk membantunya. Cuma
jika diambil daripada sumber wang khairat mungkin tidak boleh kerana
ianya merupakan hak orang Islam bersama, tetapi jika duit poket
sendiri rasanya tiada masalah. Mungkin dengan bantuan yang dihulurkan
boleh melembutkan hati orang bukan Islam kepada Islam.
S: Apa pendapat ustaz jika meletakkan
hiasan marmar di atas kubur?
J: Jika dilihat melalui pembacaan dan
sebagainya, sepatutnya tidak boleh ada unsur-unsur pemujaan di atas
kubur atau sehingga membazir. Sebagai adat yang tidak menyalahi
syariat di Malaysia ini ialah kita meletakkan batu nisan dan sedikit
batu-batu yang diletakkan (bukan bangunan) mengelilingi kubur sebagai
tanda.
S: Tidur itu saudara kepada mati. Orang
yang tidur ini jika diberi peringatan atau berita gembira, dia tidak
akan ambil peduli. Bagaimana pula orang yang mati hatinya? Kerana
seperti orang yang tidur, mereka juga tidak dapat menerima
peringatan. Mohon pandangan ustaz.
J: Betul, dikatakan bahawa tidur itu
separuh daripada kematian. Oleh sebab itu, kita perlu bersyukur
apabila bangun kerana kita telah diberikan kembali separuh daripada
kehidupan untuk hidup semula. Berapa ramai orang yang tidur dan tak
bangun-bangun lagi? Sebab itu kita perlu ambil pengajaran daripada
tidur itu sendiri. Kematian itu ada dua – kematian hati dan juga
kematian jasad. Ini juga mengingatkan kita kepada kata-kata Sayyidina
Ali, “ Kebanyakan manusia tidur, setelah mati baru dia sedar”.
Apakah maksudnya? Sayyidina Ali merujuk kepada hati manusia yang
kebanyakannya mati ketika masih hidup, dan hanya tersedar setelah dia
mati. Setelah mati, barulah dia nampak apakah tujuan kehidupan dan
timbul penyesalan di alam kubur. Sebab itulah kita tidak boleh
terjaga setelah kita mati. Marilah kita bersama-sama celikkan mata
hati ketika kita masih hidup lagi. Mari bandingkan mana yang lebih
teruk antara mati jasad dengan mati hati. Orang yang mati jasadnya,
apabila dimandikan, dikafankan, disolatkan dan dikebumikan, akan
selesai urusannya. Jika dia hamba yang baik, dia akan mendapat
balasan kebaikan. Jika dia orang yang zalim, orang lain akan dapat
kebaikan dengan kematiannya. Sebaliknya orang yang mati hatinya tidak
mengenal Allah dan kebenaran. Dia melakukan kejahatan dan kemungkaran
yang akan merosakkan dirinya dan orang lain juga. Jika sebagai ayah,
keluarganya akan rosak. Jika sebagai pemimpin, rakyatnya jadi rosak.
Oleh sebab itu kerana kita perlu berhati-hati.
S: Bagaimana mengekalkan keikhlasan
takkala doa kita tidak dimakbulkan?
J: Memang payah nak ikhlas, kerasa
ianya adalah rahsia dalam rahsia Allah. Sebagai panduan, setiap masa
dalam apa jua amalan yang dilakukan, kita wajib merasakan bahawa kita
ini hamba Allah. Bila kita hamba, kita perlu merasa sifat-sifat
kehambaan. Ilmu kita yang terbatas tak mampu mengukur ilmu Allah yang
Maha Luas. Kita minta sesuatu, tetapi Allah tak bagi. Kita tak tahu
sama ada apa yang kita minta itu baik atau tidak untuk kita. Oleh
sebab itu, bila Allah tak beri, itulah yang lebih baik untuk kita.
Kadang-kadang kita nak sesuatu cepat, tetapi Allah belum beri kerana
Allah tahu yang kita belum bersedia. Jika Allah beri juga, kita
mungkin takkan dapat menampung nikmat itu dengan rasa syukur. Jadi
yang Allah tak beri itu sebenarnya adalah yang lebih baik untuk kita.
Kasih sayang Allah kepada hambanya sukar diteka. Kadang-kadang,
antara ibu dan anak pun, tidak semua permintaan anak akan ditunaikan
oleh ibunya. Contohnya, jika anak berumur 3 tahun meminta untuk makan
tom yam pedas yang dimakan ibunya, pasti ibu itu takkan memberikan
walaupun anak itu menangis. Memanglah pada mata anak itu, tomyam itu
nampak sedap, tetapi kerana ibu tahu yang anaknya itu belum bersedia
untuk menerima makanan pedas, maka tidak diberikan tom yam itu kepada
anaknya. Begitulah juga sebabnya ada antara doa kita yang tidak
dimakbulkan segera oleh Allah SWT. Sesungguhnya apa yang ditentukan
Allah adalah yang terbaik. Sebagai hamba kita perlu berpegang pada
prinsip ini: 'Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita berbanding
diri kita sendiri. Allah lebih tahu apa yang memudaratkan kita
daripada diri kita sendiri.' Oleh itu, jika Allah menahan atau
memberi sesuatu, kita kena yakin bahawa Allah Maha Tahu
segala-galanya agar kita dapat menerimanya dengan sabar dan redha.
InsyaAllah.
S: Bila ingat keluarga, rasa tak
bersedia untuk mati. Tetapi ada kalanya rasa bersedia pula. Mengapa
rasa begini? Adakah berkaitan dengan iman?
J: Ini merupakan satu kesilapan ketika
mengingati mati. Bila kita mati, kita sepatutnya lebih risau akan
nasib kita yang akan berdepan dengan Allah SWT. Dalam Islam, kematian
bermaksud kita akan menghadapi alam barzakh, bertemu Allah, padang
masyhar. Di padang masyar nanti, kita hanya akan memikirkan
keselamatan diri sendiri, dan takkan lagi mengingati orang lain. Jadi
kita perlu ubah pemikiran ini dan lebih mengenangkan nasib kita yang
meninggalkan dan bukan pula nasib orang yang kita tinggalkan. Jangan
kita lebihkan perasaan sedih untuk meninggalkan keluarga setelah
mati. Ketika Israk dan Mikraj, banyak diceritakan tentang pembalasan
di hari akhirat dan ini sepatutnya menimbulkan risau di hati kita.
S: Mohon penjelasan tentang pengisian
mati?
J: Saya rasa mungkin maksud soalan ini
ingin bertanya persiapan menghadapi kematian. Persiapan utama adalah
ibadah kita, jangan ditanguh-tangguhkan lagi. Kedua: menyegerakan
taubat dan ketiga: menghentikan maksiat.
S: Kadang-kadang bila timbul rasa nak
mati, teringat apa yang akan ditinggalkan, contohnya anak dan isteri.
Hati tak nak pula teringat apa yang akan dibawa berjumpa Allah.
J: Soalan ini lebih kurang sama dengan
soalan sebelum ini. Sebagai seorang ayah, kita taklah pula terus
lupakan anak dan isteri ketika mengingati mati. Kita perlu ingat
adakah kita telah memberikan didikan yang baik kepada anak dan isteri
– dengan kata lain kita ingat kepada tanggungjawab kita kepada
keluarga. Kita mohonlah pada Allah agar selepas ketiadaan kita,
mereka terus diberikan hidayah oleh Allah. Inilah yang kita harus
rasa apabila mengingati kematian dan bukan merasa sedih untuk
meninggalkan mereka.
S: Jika suami saya macam susah sikit
untuk menjadi orang yang lebih baik, ada tak nasihat atau perbuatan
baik yang boleh saya usahakan?
J: Tentunya ada cabaran untuk
menasihati orang yang lebih tinggi daripada kita, kerana kebiasaanya
pemimpin yang lebih mudah menasihati pengikut. Tetapi itu tidak
bermakna kita terus menghentikan usaha. Pertama sekali: buat hubungan
baik dengan Allah. Maksudnya kita mendoakan suami kita. Doa ini
tentulah ikhlas kerana doa itu tiada manfaat untuk kita dan
semata-mata untuk keselamatan suami. Kedua: berdakwah melalui
perbuatan dengan menjaga ibadah kita, menjaga akhlak, menjaga harta
suami sepertimana seorang isteri solehah. Mengikut 'Law of
Attraction' – apabila kita baik, kita akan menarik kebaikan.
Lama-kelamaan suami akan terkesan juga dengan kebaikan yang
ditunjukkan oleh isteri dan akan bertanya kepada isteri. Oleh itu
dalam berdakwah, bina jambatan dahulu, jangan bina sempadan. Kita
perlu berinteraksi, jangan berkonfrontasi. Yang penting jaga hubungan
dan laksanakan tugas sebagai isteri dengan sebaik-baiknya. InsyaAllah
dengan ada 'jambatan', kita akan boleh menyeberang.
Kesimpulan:
Sebagai peringatan kepada saya dan para
pendengar, InsyaAllah jika kita ingat mati, kita akan menghidupkan
hati kita. Bila ingat mati, hati kita akan ingat pertemuannya dengan
Allah SWT dan hati itu akan jadi tenang, segar dan hidup. Jika benar
kita cinta Allah, tentulah kita tidak membenci kematian, kerana
kematian itu adalah pertemuan dengan Allah. Cuma mungkin kita ada
kegusaran dengan persediaan kita untuk bertemu Allah. Cara
mengatasinya adalah dengan kita terus menyuburkan hati kita dengan
mengingati mati dan menjadikan peringatan itu sebagai obor untuk
terus berbakti kepada Allah dengan bersungguh-sungguh tanpa
bertangguh-tangguh.