Khurafat Dalam Rawatan Penyakit (1) – Tanyalah Ustaz 13.07.2012


Ustaz Sharhan Safie


Bacaan surah At-'Araf ayat 54-56:

Alhamdulillah bertemu pada pagi Jumaat yang penuh keberkatan. Sedikit huraian ayat:
Allah SWT Maha Berkuasa menciptakan bumi, langit bulan dan bintang. Allah menyediakan keperluan yang cukup untuk manusia tingal di dunia. Namun, masih ada manusia yang menyekutukan Allah. Allah berpesan agar jangan sekali-kali kita melakukan kerosakan di mukan bumi ini. Kerosakan ini boleh ditafsirkan sebagai menyekutukan Allah dan memilih selain Allah sebagai pelindung dan penyembuh. Khurafat bererti mengambil sesuatu makhluk, mempercayai dan meyakini makhluk itu mempunyai kuasa ajaib. 

Dalam konteks perbincangan hari ini, makhluk ini dipercayai boleh memberi penyembuhan kepada penyakit yang dihadapi. Khurafat banyak berlaku dalam masyarakat hari ini kerana kurangnya ilmu dan iman. Pada zaman dahulu, jika anak kecil menangis, dicari tali kasut dan digantung pada bayi dan diyakini dengan tali itu, anak kecil akan berhenti menangis. Perkara ini nampak kecil dan remeh-temeh, namun ianya boleh menggadaikan akidah seseorang terhadap Allah SWT. Begitu juga apabila benang hitam diambil dan dibuat gelang dan dipercayai untuk mengubati cacing. Sekarang pun masih ada berlaku lagi. Alhamdulillah, melalui rancangan ini kita akan cuba membuka minda dan merungkaikan kebuntuan dalam fikiran masyarakat.

Perubatan dalam Islam cuma ada empat rujukan iaitu: Al-Quran, hadis, ijmak dan qias. Mari periksa dalam kalangan diri, keluarga dan kenalan kita, ada tak berlaku perkara-perkara khurafat? Kedua-dua jenis rawatan moden dan tradisional boleh disalah tanggap sehingga menjadikan seseorang itu syirik apabila meyakini bahawa ubat atau perawat itu yang memberi kesembuhan, walhal segalanya berlaku dengan izin Allah jua.

Jika kita diuji dengan kesakitan, janganlah merungut. Yakinilah bahawa Allah sedang menguji kita. Amalkan membaca ayat-ayat Al-Quran, jika belum diizinkan sembuh, InsyaAllah boleh dapat pahala. Al-Quran ini merupakan hidangan kepada rohani kita. Manusia takkan sunyi daripada penyakit, kerana itu merupakan satu bentuk ujian. Kita perlu berikhtiar mengikut jalan yang dibenarkan. 

Senarai soalan dan jawapan:
S: Ibu saya telah tua, sakit dan tidak mampu berbuat apa-apa. Bawa kepada doktor tetapi doktor mengatakan tiada harapan dan diminta di bawa pulang. Apabila berjumpa perawat tradisional, dikatakan ibu mempunyai saka, dan telah dirawat dengan mandi bunga bersama limau namun masih tiada perubahan. Adah rawatan dikira sebagai khuratfat?
J: Saka memang tidak dapat dikesan melalui peralatan moden. Mempercayai bahawa bunga dan limau itu mempunyai kuasa menyembuh adalah syirik. Tetapi kita perlu yakin bahawa segala yang berlaku adalah semata-mata dengan izin Allah juga. 

S: Duit kawan saya selalu hilang dan dikatakan dicuri toyol. Dia pergi berjumpa bomoh dan bomoh suruh bela ikan puyu dalam rumah. Adakah ini dikira sebagai khurafat?
J: Dalam Al-Quran tiada disebut tentang toyol, pocong atau sebagainya. Kisah yang sama berlaku ketika zaman Nabi SAW iaitu apabila iblis mencuri harta zakat yang diamanahkan dijaga oleh Abu Hurairah. Dalam kes kawan saudara, jika diyakini kuasa ikan itu dapat menghalang toyol, itu jelas syirik. Tetapi jika dibela sebagai perhiasan, dibolehkan.

S: Saya kerap batuk berpanjangan sehigga menjejaskan kerja seharian. Saya telah banyak kali berjumpa doktor namun tiada perubahan. Setelah berjumpa perawat alternatif, dikatakan saya disihir dan mengalami batuk angin. Mohon pendapat ustaz.
J: Betul, jika diizinkan Allah, ada jin yang boleh duduk dalam badan manusia dan menyebabkan manusia itu batuk, terutamanya batuk kering. Antara tanda batuk yang melibatkan jin ialah batuk berterusan sehingga sesak nafas, batuk dengan kahak berdarah, batuk dengan keluar angin yang berbau busuk. Ada satu ayat – ayat ini sesuai untuk lelah dan penat juga – surah Al-Syuara ayat 80. Ambil tangan kanan dan letak dileher, kemudian baca ayat ini:

Selain merawat diri, InsyaAllah dapat juga pahala membaca Al-Quran.

S: Tukang cukur memakaikan benang hitam pada pinggang dan tangan bayi. Bila ditanya, katanya sekadar perhiasan. Apa komen ustaz?
J: Ini sama seperti kisah tali kasut yang saya ceritakan. Pada saya, alasan itu nampak cantik atau perhiasan itu tidak benar, kerana Allah jadikan emas atau perak sebagai perhiasan. Kewujudan benang itu ditakuti akan dipercayai sebagai pelindung agar anak itu tidak menangis dan sebagainya. Ini merupakan satu bentuk khurafat dan syirik.

S: Ada sesetengah masjid membaca surah Yasin berjemaah dan meletak air di hadapan. Apakah hukumnya?
J: Menurut Ibnu Qayyim, Imam Sayuthi dan ijmak ulama mengharuskan kita menjampi air untuk mengubat peyakit atau sebagai ikhtiar penerang hati. Dasar perubatan kita adalah Al-Quran. Dalam kisah penyakit yang dialami oleh Nabi Ayub, Allah mengarahkan Nabi Ayub menghentak kaki ke bumi lalu keluarlah air untuk merawat penyakitnya. Air itu digunakan untuk mandi dan juga minum. Ayat inilah yang menjadi dasar mengharuskan penggunaan air dalam rawatan. Oleh itu, tahniah pada masjid-masjid yang berbuat begini. Ada satu fahaman yang baru disebarkan bahawa menjampi air adalah haram kerana dikatakan buat apa jampi air, Allah kan ada. Kita tanya balik pada orang itu, “Buat apa makan nasi, Allah kan ada”.

S: Bolehkan berubat dengan seorang yang dikatakan berubat menggunakan orang bunian dan mengunakan nama Syeikh dan ulama terkenal?
J: Ini merupakan satu bentuk khurafat dan boleh membawa kepada syirik. Siapakah yang dapat kenal pasti bahawa jin yang digunakan itu merupakan jin Islam atau tidak?

S: Jika sakit anggota lain, apakah ayat yang boleh diamalkan?
J: Allah ada sebut secara spesifik penyakit yang ada dalam dada – iaitu darah tinggi, gout, kencing manis. Ayat ini ada dalam surah Yunus, ayat 57:

Caranya ialah dengan meletak tangan pada dada dan baca bahagian ayat seperti di bawah, sekali selepas solat.

S: Apa hukum memakai tali kasut dari kecil sehingga besar kerana diikatakan dapat menghindari penyakit.
J: Kuasa yang menghindari penyakit datang daripada Allah, bukan bomoh atau tangkal tersebut. Jadi, tinggalkanlah dan jangan tertipu kerana akidah kita boleh tergadai.

S: Seorang anak gadis dipinang, tetapi ditolak dengan alasan masih ingin belajar. Lelaki yang kecewa itu menyihirnya sehingga jodohnya tidak belum sampai lagi sehingga telah berumur 29 tahu n. Adakah sihir yang menghalang jodoh?
J: Betul, ada sihir yang melambatkan jodoh. Untuk meleraikan sihir ini, baca surah Al-Baqarah, ayat 102. 

Pada dua bahagian ayat yang ditunjukkan di bawah perlu diulang bacaan sebanyak tiga kali.


S: Anak saya terjumpa satu tangkal diletak di rumah saya. Apabila saya buka, didapati ada wafak dalam tangkal itu. Ketika belum membuang tangkal itu, saya sering sakit kepala, setelah dibuang Alhamdulillah tidak lagi sakit kepala.
J: Dalam wafak itu ditulis nama-nama tokoh khurafat seperti Firaun, Abu Jahal dan sebagainya. Sebelum buka, mulakan dengan A'uzubillah dan Bismillah. Tangkal perlu dibuang di tempat air mengalir. Jangan lupa membaca ayat pembatal sihir iaitu daripada surah Yunus, ayat 81-83:



Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab