Kurafat Dalam Rawatan Penyakit (3) – Tanyalah Ustaz 15.07.2012

Ustaz Sharhan Safie

Bacaan surah Yunus ayat 81-83:

Alhamdulillah bertemu lagi dalam bahagian ke-3. Ayat yang dibacakan tadi menceritakan kisah Nabi Musa melawan sihir daripada tukang-tukang sihir Firaun. Nabi Musa membatalkan sihir ular dengan mencampakkan tongkatnya. Tongkat yang merupakan mukjizat Nabi Musa itu bertukar menjadi ular yang lebih besar lalu menelan semua ular-ular kecil tukang sihir. Setelah melihat kejadian ini, tukang-tukar sihir pun akur dan mengaku untuk menyembah Allah SWT. Ayat-ayat ini elok diamalkan sebagai tujuan ayat pembakar sihir.

Nabi Muhammad SAW ada menyatakan bahawa pada akhir zaman, akan berlaku banyak khurafat di sana sini. Nabi Muhammad SAW  bersabda yang bermaksud, “Barangsiapa yang mendatangi tukang tilik, dan bertanya sesuatu dan dia membenarkan perkataanya, Allah tak terima solatnya selama 40 hari.” Perkara ini sangat banyak berlaku dalam masyarakat kita hari ini. Khurafat merupakan virus yang lebih bahaya berbanding AIDS, kerana ianya boleh membawa syirik kepada Allah. Syirik adalah dosa yang tidak diampunkan Allah. Oleh itu, jauhilah khurafat, tok-tok bomoh, pemujaan kubur, keris dan sebagainya. Tuduhan yang dibuat oleh tok bomoh juga boleh memecah-belahkan masyarakat.

Bulan Rajab baru-baru ini saya sempat ke Palestin. Dalam peristiwa Israk dan Mikraj rupa-rupanya ada satu mutiara yang sangat hebat untuk dipelajari. Ketika Jibril dan Nabi SAW bergerak, ada satu makhluk yang cuba mengekori mereka. Nabi SAW bertanya Jibril siapakah itu. Jibril berkata itulah Ifrit yang bertindak selaku ketua segala jin yang ingin ke langit untuk mencuri rahsia di langit. Lalu Nabi SAW bertanya Jibril apa yang perlu dilakukan untuk menghalangnya. Jibril pun mengajar Nabi SAW untuk membaca doa ini untuk memanah Ifrit. Ulama berkata jika doa ini diamalkan, bukan saja dirinya, malahan anak cucunya juga akan terselamat daripada gangguan jin, InsyaAllah. Doanya adalah seperti berikut:
Bismillahirrahmanirrahim: /*Dapatkan doa dalam buku ‘Merisik Strategi Jin’*/

Kesimpulan:
Saya halalkan ilmu yang saya ajarkan. Paling elok, pesakit ubati dirinya sendiri kerana 70% kesembuhan berada pada diri sendiri dan hanya 30% berada pada perawat. Jika dengan mengamalkan apa yang diajar, anda berjaya merawat, maknanya Allah telah pilih anda untuk menjadi perawat dan menjadi fardhu kifayah untuk membanteras perbuatan khurafat. Saya minta maaf jika ada kesalahan dan kesilapan. Untuk rujukan lanjut, boleh dapatkan buku-buku saya. Saya bukan nak berniaga, tetapi mana mungkin saya kongsikan semua ilmu dalam waktu yang singkat sebegini.

Senarai soalan dan jawapan:
S: Tok saya bomoh. Adik saya ada belajar ilmu daripadanya. Ilmunya dengar seperti Al-Quran tetapi saya tak pasti maksudnya. Tok sudah meninggal, selepas 6 bulan, adik saya gila. Bila pergi berubat dikatakan ada wali yang ingin memasuki tubuhnya. Adakah ini khurafat?
J: Betul, ada kaitannya kes gila dengan ilmu bomoh ini. Secara sepintas lalu, saya nyatakan bagaimana cara saka boleh berpindah:
  • Ada mengambil barang-barang kepunyaan si mati, contoh keris, barang kemas dan sebagainya
  • Mengamalkan ilmu atau jampi yang diajar oleh si mati. Jika pengamal itu mati, jin yang bersamanya akan mencari anak muridnya. Jika ilmu itu tidak sesuai, orang yang ingin mengamalkannnya boleh jadi gila.
  • Pernah tinggal bersama orang yang ada saka.

Cukup setakat itu sebagai makluman. Fokus saya adalah kepada solusi – amalkan doa ini untuk membuang saka. Ayat: “Bismillahhirrahmanirrahim. La ila ha illa anta, subhanakainni kuntu minazzolimin” (ini adalah doa Nabi Yunus untuk memuntahkannya keluar dari perut ikan).

S: Bagaimana jika pendapatan mengandungi unsur khurafat – contoh bomoh yang menggunaakan jin dalam merawat pesakit. Bagaimana cara membendung perkara khurafat daripada berleluasa?
J: Pekerjaan yang haram membawa pendapatan yang haram juga. Dalam Islam, matlamat tidak menghalalkan cara. Paling utama kena cari ilmu. Ilmu akan bertindak sebagai ‘antibody’ untuk menilai apa yang haram dan halal.  Untuk mengatasinya, pertama – ajak diri dan keluarga untuk bersama timba ilmu pengetahuan kerana Nabi SAW kata yang haram itu jelas, dan yang halal itu jelas. Kedua, tingkatkan keimanan dan keyakinan kepada Allah SWT.

S: Keluarga saya sering ternampak makhlus halus. Kami berjumpa seorang ustaz dan diberikan 2 VCD untuk diletak di pintu depan dan belakang sebagai pendinding. Adakah itu khurafat? Mohon penjelasan ustaz.
J: VCD dibuat untuk ditonton bukan sebagai azimat. Kalau nak guna CD, lebih baik dapatkan CD Pengusir dan Pembakar Jin yang boleh didapati di mana-mana kedai. Pasang di rumah dan baca bersama. Ayat-ayat di dalamnya merupakan ayat pembakar jin.

S: Bagaimana jika mempercayai adat seperti pijak tanah dan menyambut bayi dengan kain kuning. Jika tidak dibuat, dikatakan bayi akan lahir cacat dan tidak sempurna.
J: Jika diyakini perbuatan itu dapat menghindar sesuatu, itu jelas khurafat.

S: Apa hukum menggunakan wafak? Bagaimana jika permulaan jampi dibuat dengan Bismillah, ditengahnya tak tahu bacaan apa, tetapi ditutup dengan bacaan Selawat?
J: Wafak adalah satu bentuk azimat dan berbentuk rajah dengan huruf-huruf tertentu dalam kotak. Kononnya wafak boleh menghindarkan penyakit. Hukumnya haram kerana ada hadis Nabi SAW yang menyebut “Sesungguhnya, jampi-jampi karut, azimat dan wafak boleh mengundang kemurkaan Allah SWT”. Kadang-kadang ada jampi dimulakan dengan ‘Bismillah’ tetapi ayat tengahnya tak tahu apa maknanya. Di sinilah ramai orang tertipu. Sebenarnya Nabi SAW tidak melarang jampi, asalkan tiada unsur syirik.

S: Bagaimana jika orang pakai susuk meninggal sebelum susuknya dibuang? Bagaimana pula bomoh yang memasukkannya sudah meninggal?
J: Seruan saya buanglah segera sebelum meninggal, jika tidak buang, boleh jatuh hukum syirik.

S: Saya pernah terkena penyakit. Saya ada berjumpa seseorang ustaz yang mengajar saya megamalkan ayat-ayat Al-Quran. Saya nampak kesannya tetapi kemudian dia meminta saya mengisar kulit belangkas, langau dan bakar pada waktu Maghrib. Bagaimana dengan suruhan membakar ini kerana setahu saya asap itu makanan jin?
J: Ayat Al-Quran itu boleh diamalkan, tetapi perbuatan membakar dan mengasapkan itu perlu ditinggalkan. Waktu Maghrib merupakan waktu jin mula aktif.

S: Bagaimana dengan amalan buat pulut kuning dalam melakukan majlis khatam Quran, berkhatan dan sebagainya.  Jika tak dibuat dikatakan tok nenek akan marah. Adakah ini khurafat atau adat?
J: Tok nenek marah itu kenapa? Kerana tak dapat makan atau ada sebab lain? J Kita tidak boleh yakin pulut kuning itu mempunyai kesan-kesan tertentu dalam kehidupan. Itu hanyalah adat semata. Tiada tuntutan untuk buat pulut kuning dalam Islam, angkat biskut kering pun tidak mengapa.

S: Adakah manusia biasa yang diberi kelebihan untuk mengetahui seseorang itu yang membuat sihir tertentu?
J: Inilah penyakit yang berlaku dalam masyarakat kita. Bila jumpa bomoh, bomoh sering menuduh bahawa seseorang melakukan sihir kepada yang lain. Iblis telah bersumpah untuk memporak-perandakan kita agar kira bersamanya di neraka. Oleh itu iblis suka menghasut agar kita berpecah dan bergaduh. Oleh itu, kepada para perawat, jika anda tahu sekalipun, rahsiakan untuk menjaga silaturrahim. Jika tak tahu apatah lagi, jangan reka cerita sampai orang bergaduh kerana perkataan anda. Manusia, jin dan iblis tidak mampu mengintai rahsia alam ghaib. Jika ada yang betul pun, itu hanyalah kebetulan.

S: Kami pergi berubat, dan ketika sahabat meminta dimandikan, bomoh itu menyatakan bahawa dia hanya memandikan anak dara sahaja. Adakah itu betul?
J: Tuhan bagi kita akal, oleh itu kita perlu berfikir secara lojik sebelum percaya kepada seseorang. Oleh itu, sebelum berubat, selidiklah latar belakang perawat itu terlebih dahulu.

S: Saya berpisah dengan isteri kerana isteri mempercayai perkataan bomoh yang mengatakan bahawa saya akan curang kepada isteri pada masa akan datang dan rezeki saya kurang, melalui tilikan tangan. Saya nak kongsi agar tidak berlaku pada pasangan lain. Bagaimana untuk mengatasi agar pasangan yang kurang ilmu agar tidak mempercayai bomoh dan yakin dengan Allah?
J: Jin dan iblis sangat suka menceraikan pasangan suami isteri. Dalam surah Al-Baqarah, ayat 102 ada disebut bahawa ada sihir yang boleh memisahkan suami isteri . Amalkan surah Ar-Rum, ayat 21 sebagai pendinding untuk perlindungan suami isteri. Masa amat terhad, tuan-puan boleh dapatkan rujukan lanjut melalui buku saya yang boleh didapati di kedai-kedai buka berdekatan. Bukanlah niat saya untuk berniaga, tetapi saya ingin berkongsi ilmu. No. telefon saya: 017-9999100, tetapi saya beri amaran awal-awal yang saya memang sukar untuk jawab telefon.

Popular posts from this blog

Ya Hanana - Lirik dan Terjemahan

3 Penawar Diri

Amalan Zikir Bulan Rejab