Khurafat Dalam Rawatan Penyakit (2) - Tanyalah Ustaz 14.07.2012
Ustaz Sharhan Safie
Syukur, Alhamdulillah kita dilahirkan
dalam keadaan Islam. Nikmat terbesar adalah iman dan Islam. Kita juga
dibekalkan dengan wahyu terbesar iaitu Al-Quran yang merupakan kalam
Allah. Usahlah bergantung pada tangkal, azimat, wafak dan sebagainya
kerana Al-Quran itu diturunkan dengan sempurna.
“Barang siapa yang berkata-kata
dengan Al-Quran, pastinya kata-kata itu benar.”
“Barang siapa yang berjanji
menggunakan Al-Quran, pasti janji itu ditepati.”
“Barang siapa yang menghukum
seseorang menggunakan Al-Quran, pasti hukuman itu adil”
“Barang siapa minta penyembuhan
dengan Al-Quran, maka Al-Quran itu menjadi penyembuh baginya.”
Kita juga beruntung menjadi umat Nabi
Muhammad SAW, kerana mendapat mukjizat Nabi yang terbesar iaitu
Al-Quran. Isilah jiwa kita dengan ilmu agar dapat menghindari
khurafat.
Manusia itu terdiri daripada dua unsur
- rohani dan jasmani. Sakit jasmani seperti darah tinggi, kencing
manis dan sebagainya ada rujukannya di hospital dan boleh minta ubat
daripada doktor. Tetapi doktor tak boleh bagi ubat untuk penyakit
rohani seperti hasad dengki, tak tutup aurat, suka marah dan
lain-lain lagi. Al-Quran diturunkan sebagai rahmat, oleh itu ianya
boleh menjadi ubat untuk rohani dan fizikal manusia. Al-Quran
merupakan mukjizat dan takkan boleh dicipta oleh seluruh jin dan
manusia sekalipun mereka semua bekerjasama.
Oleh itu tinggalkanlah kebergantungan
kepada azimat, tangkal dan sebagainya yang boleh menggadaikan akidah
dan membuat seseorang itu terseksa di akhirat nanti. InsyaAllah, saya
akan berkongsi ayat-ayat Al-Quran sebagai usaha menyembuh penyakit.
Namun begitu, perlu diingatkan jika tak sembuh sekali pun, InsyaAllah
kita akan dapat pahala membacanya. Tambahan pula jika membaca di
bulan Ramadhan yang akan datang tidak lama lagi.
Khurafat bukan saja berlaku dalam
perubatan tradisional, namun dalam perubatan moden juga apabila kita
percaya bahawa ubat atau seseorang doktor pakar itu berkuasa
menyembuhkan penyakit. Kita seharusnyan mengembalikan semua kuasa
kesembuhan kepada Allah SWT. Ubat dan doktor atau perawat hanyalah
sebagai cara kita berikhtiar.
Antara amalan lain yang membawa kepada
khurafat ialah apabila nak masuk hutan, masih ramai yang minta
perlindungan dengan penjaga hutan. Siapa yang buat hutan? Kenapa tak
minta perlidungan dengan pencipta hutan sendiri?
Ramadhan hampir tiba dan amalkanlah
ayat-ayat yang saya ajarkan. Ingatlah bahawa Allah sentiasa bersama
kita. Apa saja kebuntuan yang kita ada, buatlah solat istikharah dan
minta pada Allah. Sebelum berjumpa perawat, cubalah rawat diri kita
sendiri. Sebenarnya 70 peratus kesembuhan ada pada diri pesakit
sendiri.
Senarai soalan dan jawapan:
S: Seorang isteri datang berjumpa saya
dan berkata suaminya hilang. Dia ingin berjumpa bomoh Siam. Apa
nasihat ustaz.
J: Pada pendapat saya, usah rujuk pada
bomoh yang karut-marut ini. Saya cadangkan buat solat hajat, dan yang
lebih mujarab ialah apabila isteri itu sendiri yang buat. Yakinlah
Allah sentiasa ada bersama kita dan mengadu pada-Nya. Jika melibatkan
barang yang hilang, lepas solat baca ayat ini 7x: <boleh rujuk buku tulisan ustaz> . InsyaAllah apa yang hilang
akan diganti semula oleh Allah.
S: Anak saya berumur 1 tahun dan kerap
menangis. Saya ada berjumpa orang yang agak berilmu untuk berubat dan
diberikan lada hitam untuk diletak berdekatan bantal dan buainya.
Apakah hukum menggunakan lada hitam tersebut?
J: Saya tidak nafikan bahawa lada hitam
merupakan satu makhluk yang hebat dan ditakuti jin. Saya tidak
menghalang untuk menggunakan lada hitam itu tetapi kena jaga niat dan
kepercayaan kita. Jika anggap lada hitam itu sebagai ikhtiar kita
sepertimana jika demam kita makan panadol, itu tidak mengapa. Namun
begitu, jika anak kecil menangis, sebelum berjumpa perawat atau
bomoh, cuba rawat sendiri menggunakan ayat Al-Quran. Anak kecil
biasanya menangis kerana diganggu oleh Ummu Shibyan. Ummu Shibyan ini
jika berada dilaut, laut akan kering. Jika berada di padang ragut,
padang akan kering-kontang menjadi padang pasir, jika berada pada
manusia, boleh jadi cacat seumur hidup. Jika melibatkan tangisan
bayi, baca ayat: <Ayat ini terdapat
dalam buku 'Seindah Nama, Semurni Peribadi'>
Jika diamalkan ketika mengandung,
ulama mengatakan anak yang bakal dilahirkan akan kebal daripada
gangguan Ummu Shibyan. Amalkan juga ayat 11 surah Fathir. Untuk
rujukan lengkap berkaitan mengubat anak menangis, bolehlah dapatkan
maklumat lanjut daripada buku saya yang bertajuk 'Seindah Nama,
Semurni Peribadi'. Terdapat juga doa dan zikir amalan untuk ibu
mengandung.
S: Adakah amalan meletak kapur di
belakang telinga bayi dengan harapan mengelak gangguan makhluk halus
dianggap sebagai khurafat?
J: Kapur ini paling mujarab untuk
mengeluarkan makhluk halus iaitu semut, jika masuk dalam telinga :)
Saya tidak menghalang, mungkin jin dan iblis takut dengan kapur,
tetapi letakkan dengan niat sebagai ikhtiar meminta bantuan Allah,
dan bukan percaya pada kuasa kapur tersebut. Letaklah dengan bacaan
'Bismillah' dan jampi dengan ayat-ayat ruqyah untuk menghalau makhluk
halus.
S: Bolehkan menggunakan khidmat pawang
untuk membuat pasak rumah?
J: Saya tak halang kerana Nabi SAW
berkata di setiap kediaman itu ada jin yang menunggunya. Paling
mujarab adalah apabila tuan rumah sendiri yang melakukannya, oleh itu
tak perlulah gunakan khidmat pawang. Sebelum keluar rumah, cari tiang
seri atau tengah-tengah rumah, dan azankan tiga kali. Azan dengan
niat memagar rumah. Boleh juga membaca ayat kursi dan pusing keliling
rumah. Jika nak guna pawang, pastikan pawang itu betul dan tidak
menggunakan khidmat jin.
S: Ibu saya sakit tua dan dinasihatkan
seorang ustaz untuk membuang saka pada dirinya. Ustaz itu mengatakan
bahawa ibu akan meninggal dalam masa terdekat setelah saka dibuang.
Saya membenarkan dan setelah 2 minggu, ibu meninggal dunia. Saya rasa
bersalah kerana membenarkan saka tersebut dibuang. Adakah saya
terlibat dengan perbuatan syirik? Mohon penjelasan ustaz.
J: Ajal maut, jodoh pertemuan, rezeki
semuanya adalah urusan Allah. Saya ingin berpesan kepada semua yang
mengaku sebagai perawat Islam, jika tahu sekalipun bahawa seseorang
akan mati selepas saka dibuang, usahlah dimaklumkan kepada pesakit
atau keluarganya kerana ianya boleh mengundang fitnah dan apa yang
berlaku hanyalah kebetulan dan sebenarnya telah pun Allah tentukan.
Kepada keluarga pesakit pula, usah menyesal kerana saka memang perlu
dibuang. Jangan percaya bahawa kematian itu kerana saka telah
dibuang, sebenarnya ajal yang ditentukan takkan diawal atau
dilewatkan walau sesaat. Jika tidak dibuang sekalipun, apabila
ajalnya telah sampai, ibu akan tetap meninggal.
S: Bagaimana untuk membuang sihir yang
diletak keatas kedai saya. Saya telah meminta bantuan seramai 10
orang perawat, namun masih belum berjaya dan kini saya ingin
lakukannya sendiri. Apa yang perlu dilakukan jika sihir selalu
dihantar ke kedai saya.
J: Sihir boleh berlaku pada orang dan
tempat. Tanda-tanda tempat disihir yang biasa kita dengar ialah orang
nampak kedai tutup walaupun buka sebenarnya. Antara tanda lain, sifat
marah mudah menular dalam kedai – contohnya pekerja sering
bergaduh, pelanggan mudah marah dan sebagainya. Ayat pembatal
sihir yang boleh diamalkan – surah Al-'Araf, ayat 117 – 121 dan
surah Yunus, ayat 81-83.
S: Saya baru pindah rumah dan dikatakan
ada jin di rumah saya. Ketika berubat, perawat seolah-olah menurun
dan meminta jin itu keluar dan berjanji akan membawa jin itu pergi
jauh. Dia mulakan dengan Bismillah dan ada beri saya ayat untuk
dibacakan, tetapi tulisan Bismillahnya besar, dan ayatnya kecil
sehingga saya tak boleh baca. Dia ada juga beri saya kertas dengan
gambar pisau melengkung, bintang dan sebagainya dan meminta saya
membawanya bersama jika ingin keluar. Namun dia berpesan juga yang
jangan percaya pada kertas tetapi percaya pada kuasa Allah.
J: Perbuatan menurun adalah dilarang
dalam Islam kerana ianya menggunakan khidmat jin. Ayat yang diberikan
pula kecil dan tidak jelas untuk dibaca, oleh dikhuatiri bukan ayat
Al-Quran yang sebenar. Kertas bergambar yang diberi itu sebenarnya
wafak dan tidak dibenarkan. Kembalilah kepada Al-Quran. Amalkan azan
seperti yang saya ajar dalam soalan sebelum ini dan pasang ayat
Al-Quran sebelum ini. Saya nasihatkan lagi sekali agar sebelum
berjumpa perawat, selidiklah latar belakang orang itu terlebih
dahulu.
S: Adakah penggunaan kayu koka dianggap
sebagai syirik?
J: Jika percaya kayu koka atau
barang-barang lain ada kuasa menyembuhkan penyakit, melariskan kedai,
itu syirik secara terang-terangan.
S: Ustaz ada beri cara mengubat resdung
menggunakan air kolah daripada 7 masjid. Jika masjid tiada kolah,
bolehkah guna air paip? Bagaimana pula jika air kolah itu mengandungi
bakteria?
J: Air yang paling mujarab ialah air
zam-zam. Seterusnya air kolah di masjid. Air paip tak boleh. Kena air
kolah yang orang celup tangan untuk ambil wudhuk dan jika kolah itu
ada paip pun tidak boleh. Kolah yang mujarab adalah kolah yang
masjidnya aktif, bukan kolah masjid yang ditinggalkan sehingga airnya
berlumut dan berberudu. Ambil dari kolah yang airnya sering bertukar.
Kenapa air kolah mujarab? Kerana air itu mendengar azan 5 kali
sehari dan mendengar bacaan Al-Quran setiap hari. Air ini bukan untuk
diminum tetapi untuk dibasuh muka. Bacakan ayat 82, surah Al-Isra'
dan surah Al-Mukminun, ayat 11-14. InsyaAllah masalah resdung boleh
diatasi.
S: Isteri saya tak boleh tidur selama 4
tahun. Saya berjumpa seorang perawat. Dia mengambil Quran dan
menggantung pada gunting. Selepas dijampi, Al-Quran itu berpusing
dengan laju. Bila ditanya dikatakan penyakit itu terlalu kuat dan
sama ada pesakit, orang yang buat khianat atau perawat itu yang akan
meninggal. Selepas 3 minggu, saya menelefon perawat, isterinya
menjawab dan mengatakan yang suaminya telah meninggal. Jadi, adakah
saya terlibat dengan khurafat ini?
J: Dalam rawatan Islam, Al-Quran adalah
untuk dibaca, bukan digantung atau dipusing. Kematian perawat itu
cuma kebetulan dan telah pun Allah tentukan. Pada mereka yang
mempunyai masalah tidak boleh tidur, baca ayat surah Al-Kahfi, ayat
11. Tak perlu ambil ubat tidur, InsyaAllah.