Hidup Sesudah Mati (1) – Tanyalah Ustaz 09.07.2012
Ustaz Dato' Abu Hassan Din
Bacaan surah Al-Baqarah, ayat 28-29:
Huraian ayat:
Setelah mati, kita akan dihidupkan
semula di dalam kubur. Topik hari ini akan fokus kepada
kehidupan di alam barzakh. Orang-orang musyrikin pada zaman
dahulukala tidak percaya kepada kehidupan selepas mati. Contohnya
dalam surah Yaasin, ayat 78, mereka mempersoalkan bagaimana mungkin
orang yang sudah mati akan dibangkitkan semula. Walaubagaimanapun,
orang Nasara dan Yahudi percayakan kehidupan selepas kematian seperti
yang direkodkan dalam surah Al-Mukminin ayat 82. Orang Yahudi percaya
bahawa mereka akan dimasukkan ke neraka, tetapi cuma untuk beberapa
hari sahaja. Mereka yakin yang selepas itu mereka akan dimasukkan
juga ke syurga. Namun, kita perlu ingat bahawa satu hari di akhirat
bersamaan seribu tahun di dunia. Kehidupan kita di dunia yang sekadar
60 tahun ini pun kita sudah rasa lama dan terseksa, jadi, mampukah
kita untuk merasa azab neraka walaupun untuk seribu tahun? Nabi SAW
mengatakan bahawa cukuplah dengan mengingati mati itu sebagai
pengajaran. Oleh sebab itu, kita disunatkan untuk ingat mati agar
kita memikirkan tentang persediaan yang perlu dilakukan.
Rasulullah SAW pernah bertanya pada
sahabat, “Tahukah kamu siapa orang yang paling cerdik?” Kemudian
Rasulullah SAW menjawab, “Orang yang paling cerdik ialah yang
banyak memikirkan keadaannya selepas mati.” Di dalam kubur nanti,
yang bakal menjawab soalan Mungkar dan Nangkir adalah amalan kita,
bukannya jasad kita. Walaupun orang itu tak pernah belajar bahasa
Arab, roh yang banyak beramal akan dapat menjawab dengan baik.
Senarai soalan dan jawapan:
S: Berapa lama jarak masa untuk
seseorang yang meninggal untuk hidup semula di alam kubur?
J: Di dalam satu hadis Rasulullah SAW
yang begitu panjang (sehingga 3 mukasurat), diceritakan perihal orang
mati. Ada dua orang jenis orang yang meninggal dunia – orang yang
Allah suka dan orang yang Allah benci. Jika orang itu disayangi,
Allah pesan kepada Malaikat maut agar mengambil nyawa orang itu
secara terhormat. Tetapi jika sebaliknya, Allah pesan kepada Malaikat
maut bahawa orang itu dibenci Allah dan terpulanglah bagaimana cara
nyawanya ingin diambil. Roh yang baik akan disambut malaikat dan
dikafankan dengan kain daripada syurga, sebaliknya jika roh yang
dibenci akan dikafankan dengan kain daripada neraka. Seterusnya, roh
yang baik akan dibawa naik oleh malaikat yang menyambut roh, malaikat
maut, malaikat raqib dan atid, serta malaikat-malaikat lain yang
mengikut untuk menghadap Allah SWT. Ketika di hadapan Allah, malaikat
maut akan menyatakan yang tugasnya untuk mencabut nyawa telah
selesai. Kemudian malaikat raqib dan atid pula menyatakan yang tugas
mereka juga telah selesai. Allah perintahkan rekod amalan baiknya
disimpan di satu tempat bernama 'Illiyyin'.
Kemudian roh itu akan
dibawa pulang ke dunia semula. Oleh sebab itu, sebelum roh turun
semula ke dunia, jasad yang ditinggalkan perlulah telah siap dimandi,
dikafan, disembahyang dan dikebumikan. Jangan dilengah-lengahkan. Ada
riwayat hadis lain menyebut bahawa ketika tanah sudahpun diratakan,
roh itu akan dikembalikan kepada jasadya. Oleh sebab itu, roh itu
boleh mendengar jejak kaki orang diatasnya dan talkin yang dibacakan.
Jika kita melewat-lewatkan urusan pengkebumian, malaikat akan perlu
menunggu lebih lama bersama roh itu. Jika roh itu roh yag baik, kita
bersalah kerana melengah-lengahkan kebaikan untuknya.
Jika roh itu jahat, baunya sangat
busuk. Ketika ingin dibawa naik bertemu Allah dan sampai ke langit
pertama, malaikat penjaga langit pertama tidak akan membuka pintu
langit untuknya. Jadi, cuma malaikat-malaikat yang dibenarkan naik.
Ketika di hadapan Allah, malaikat maut akan menyatakan yang tugasnya
untuk mencabut nyawa telah selesai. Kemudian malaikat raqib dan atid
pula menyatakan tugas mereka juga telah selesai. Allah perintahkan
rekod amalan buruknya disimpan di satu tempat bernama 'Sijji'.
Setelah dipulangkan ke dunia, jika jasadnya belum sedia dikebumikan,
malaikat akan terseksa untuk menjaga roh yang busuk itu. Jangka masa
antara mati dan dihidupkan itu tidaklah begitu lama, mungkin dalam
dua jam. Oleh sebab itu menjadi kesalahan apabila kita membiarkan
jenazah semalaman sebelum dikebumikan. Segerakan urusan pengkebumian.
S: Adakah benar ada siksaan dalam
kubur? Ada ustaz kata tidak ada? Apa komen ustaz?
J: Saya pernah ditanya soalan sebegini
sebelum ini. Sebenarnya, ada. Dalam hadis Nabi SAW sendiri ada
menyebut, “Sesungguhnya siksaan kubur itu benar.” Orang yang akan
disiksa adalah orang yang gagal menjawab soalan Mungkar dan Nangkir.
Orang yang berjaya menjawab tidak akan disiksa. Termasuk pengecualian
disiksa adalah orang yang mati syahid, orang yang mati dan
dikebumikan pada hari Jumaat.
S: Adakah sama kehidupan orang di alam
kubur dengan kehidupan di dunia? Contohnya bolehkah pergi 'shopping',
berkahwin lagi dan sebagainya?
J: Sebenarnya ia bergantung kepada
orang itu. Pertama: ada roh mu'azzabah – roh yang disiksa. Jika
disiksa, tentulah kehidupannya dalam kesukaran kerana terus-menerus
dipukul. Rehat baginya hanyalah ketika orang hidup yang lalu di kubur
dan memberi salam kepadanya. Kedua: roh mun'ammah - roh yang diberi
nikmat. Nikmat yang dimaksudkan disini mungkin bukanlah dalam bentuk
pergi 'shopping' dan sebagainya kerana benda-benda itu tidak
diperlukan lagi. Mungkin dia dibenarkan untuk pulang melihat
keluarganya dengan izin Allah. Wallahu'alam.
S: Apakah bantuan yang boleh diberikan
kepada orang yang sudah mati?
J: Ada kita dengar pendapat yang
mengatakan bahawa setelah mati terputuslah amalan seseorang itu
kecuali tiga: doa anak yang soleh, sedekah jariah dan ilmu bermanfaat
yang diajarkan kepada orang lain. Pada pandangan saya, berpandukan
nas-nas dan dalil-dalil, orang yang hidup masih boleh membantu orang
yang telah mati melalui:
- Pertama: memberi talkin selepas dikebumikan. Ada satu hadis riwayat Abu Daud, daripada Uthman bin Affan, kata Uthman, “Biasanya setelah selesai mengkebumikan jenazah, Nabi akan berdiri di bahagian kepala si mati dan meminta orang yang hadir memohon keampunan kepadanya dan minta Allah tetapkan pendiriannya ketika disoal.”
- Kedua: jika si mati ada berhutang atau wasiat, kita yang hidup perlu segera tunaikannya.
- Ketiga: kita boleh juga menghadiahkan pahala kepada si mati melalui amalan-amalan baik yang kita lakukan. Hadis Nabi SAW yang menyebut bahawa amalan anak Adam itu terputus setelah mati merujuk kepada amalan yang dilakukannya sendiri. Tetapi kita yang hidup masih boleh menyumbang amalan kepadanya.
S: Saya musykil kerana ada orang kata
talkin itu bidaah dan tidak memberi manfaat kepada si mati? Mohon
pandangan ustaz.
J: Betul, ini adalah isu yang hebat
diperdebatkan. Pada pendapat saya, ianya boleh dilakukan, berdasarkan
hadis riwayat At-Tabrani, daripada Abu Umamah, Abu Umamah berkata,
“Apabila aku meninggal dunia nanti, lakukan ke atas jenazah aku
sama seperti yang Rasulullah lakukan kepada orang-orang yang telah
mati. Rasulullah SAW berkata, “Sekiranya mati salah seorang
daripada kamu, setelah diratakan tanah kubur, berdirilah seorang dan
katakan, “Wahai saudaraku, si fulan bin atau binti si fulan (ibunya) 3x”.
Ketika diseru, si mati akan menjawab dan memohon bantuan sebenarnya,
cuma orang hidup tidak mendengarnya. Kemudian disambung dengan bacaan
talkin seperti yang kita tahu hari ini. Ada juga hadis lain yang
menyebut bahawa Nabi SAW mengajar Sayyidina Ali cara untuk melakukan
talkin, walaupun betul Nabi tak buat. Disebutkan juga bahawa ketika
dibacakan talkin, malaikat Mungkar dan Nangkir akan pergi dan tidak
akan menyoal si mati. Akhir sekali ditanyakan kepada Nabi, “Jika
tidak diketahui siapa ibu si mati.” Nabi SAW menjawab, “Binkan
kepada ibunya – Hawa atau Amtillah.”
S: Adakah amalan membaca Yasin sampai
kepada si mati kerana ada hadis mengatakan yang ianya tidak sampai?
J: Tiada hadis yang menyatakan pahala
amalan itu tidak sampai, cuma ada hadis Nabi SAW yang menyebut
terputus amalannya. Perkataan 'nya' disini merujuk kepada amalan si
mati kerana dia sudah meninggal. Tetapi amalan orang yang hidup
untuknya masih belum putus. Ini berdasarkan satu dalil yang berlaku
pada zaman Nabi SAW, seorang perempuan datang bertemu Nabi SAW dan
berkata, “Ya Rasulullah, mak saya baru meninggal tetapi dia belum
sempat mengerjakan haji.” Lalu Nabi SAW terus menjawab, “Kamu
kerjakan haji untuk ibu kamu.” Hadis inilah dijadikan sandaran
hukum 'haji badal' atau 'upah haji'. Yang tak boleh digantikan ialah
solatnya, amalan lain seperti puasa, zakat, haji boleh diganti oleh
warisnya. Tetapi perlulah diniatkan untuk menyedekahkan pahala
tersebut kepada si mati. Namun, jika orang yang mati itu ketika
hidupnya tidak pernah solat, tidak pernah buat amalan baik, tidak
mendidik anak-anaknya dengan ilmu Islam, ada kemungkinan tiada
kelebihan melakukan tahlil untuknya. Tetapi jika orang itu orang yang
baik, InsyaAllah akan sampai pahala kepadanya.
S: Jika seorang pencuri telah dipotong
tangan di dunia, adakah dia akan disiksa lagi di akhirat nanti?
J: Potong tangan itu merupakan balasan
di dunia. Jika seseorang itu tidak bertaubat, akan ada balasan lain
di akhirat pula. Cuba rujuk surah Al-Maidah, ayat 38-39.