Makanan Shubhah (2) - Tanyalah Ustaz 20 Ramadhan 1433H (09.08.2012)
Ustaz Mohd Amri Abdullah
Imam Yusuf Al-Qardhawi juga menyatakan bawawa termasuk haram adalah orang yang meraikan orang yang meminum arak atau dengan kata lain duduk bersama dengan orang yang minum arak. Alkohol ini boleh disulingkan kembali setelah dimasukkan ke dalam minuman. Saya pernah bertanya kepada pengeluar minuman ini – Kenapa dibotolkan dalam botol yang serupa dengan botok arak? Kenapa dibuat buihnya juga sama seperti buih arak? Kenapa rasanya juga sama? Jawab mereka adalah untuk memberi pilihan kepada umat Islam yang tidak boleh minum arak. Inilah yang dipesan Nabi SAW dalam satu hadis yang bermaksud:
Bacaan ayat 172 surah Al-Baqarah:
Alhamdulillah kita telah masuk ke fasa
ketiga bulan Ramadhan yang dijanjikan dengan pembebasan daripada
neraka. Perbincangan kita hari ini juga berkait rapat dengan neraka
seperti mana ynag disebut dalam sebuah hadis Nabi SAW yang bermaksud:
“Setiap daging yang tumbuh
daripada makanan (sumber) yang haram, maka api nerakalah yang paling
layak baginya.”
Nabi SAW juga
menyuruh agar kita meninggalkan perkara-perkara syubhah demi menjaga
iman dan taqwa.
Senarai soalan &
jawapan:
S: Apakah senarai
ramuan kritikal dalam makanan yang perlu diketahui umat Islam?
J: Jika makanan itu
jelas daging khinzir, mudah untuk kita bezakan dan jauhi. Namun,
teknologi makanan hari boleh mengubah bentuk fizikal asal sesuatu
sehingga kita tidak berupaya lagi mengenalinya. Antara bahan kritikal
adalah penambah perisa atau emulsifier yang begitu meluas
penggunaanya. Dalam hampir setiap label makanan, terkandung perkataan
ini. Semua makanan berpunca daripada salah satu sumber ini iaitu:
- Haiwan – haiwan haram atau halal? Jika haiwan halal, adakah disembelih atau tidak?
- Tumbuhan – InsyaAllah halal selagi tak memudaratkan.
- Bahan kimia – Perlu diawasi kerana ada kalanya boleh memberi mudarat dan boleh jatuh hukum haram memakannya.
Jika ada logo halal
pada makanan tersebut, InsyaAllah JAKIM telah memeriksa sumber
emulsifier tersebut. Jika tiada, tinggalkan dan jangan makan. Bahan
kritikal lain ialah gelatin yang banyak terkandung dalam contohnya
'chewing gum'. 90% gelatin dalam dunia ini tidak halal. Seterusnya
ada 'E'-kod, contohnya E471 dan banyak lagi. Nombor ini ada banyak
dan tak perlu dihafal. Apa yang penting ialah cari logo halal pada
makanan itu, jika tiada, tinggalkan saja.
Seterusnya alkohol
– ada tiga jenis. Apa saja buah yang direndam dengan bahan-bahan
tertentu boleh menghasilkan ethanol. Ethanol inilah yang diletak
dalam 'liqour' yang bertujuan untuk memabukkan. Jika terus disimpan
akan menghasilkan 'wine vinegar' dan ini hukumnya haram dalam mazhab
Syafie. Namun, 'wine vinegar' ini banyak sekali digunakan di
hotel-hotel oleh chef Barat dan chef Muslim sendiri. Mereka
berpendapat ianya tidak memabukkan. Namun itu salah dan tidak
mengubah hukum asal yang mengharamkan arak (rujuk surah Al-Maidah,
ayat 90). Ada chef yang membantah dan mengatakan letak sedikit saja
wain untuk menyedapkan makanan. Lalu saya tanya balik, jika letak
sedikit air kencing dalam makanan, boleh tak? Pandai pula dia
menjawab yang itu tidak boleh kerana air kencing itu najis. Samalah
hukumnya dengan arak yang dianggap najis, tak kira sedikit atau
banyak. Jenis ketiga ialah alkohol yang terjadi dengan sendirinya
seperti yang terdapat dalam kicap, sos, budu, tapai dan ini hukumnya
harus untuk memakannya kecualilah jika ia memabukkan.
Alkohol
yang ada dalam minuman melebihi 1% dihukum haram. Oleh itu, minuman
yang dilabelkan 'free alchohol' belum tentu lagi halal. Contohnya air
minuman Malta yang dikeluarkan oleh sebuah kilang arak. Ada 10
golongan manusia yang dilaknat mengikut sabda Nabi SAW, Daripada
Anas B. Malik RA, Rasulullah s.a.w telah melaknat 10 golongan manusia
yang terlibat dengan pengurusan arak. Mereka adalah:
Pembuatnya, Pengedarnya, Peminumnya,
Pembawanya, Pengirimnya, Penuangnya
, Penjualnya, Pemakan wang hasilnya,
Pembayarnya
dan Pemesannya.
Imam Yusuf Al-Qardhawi juga menyatakan bawawa termasuk haram adalah orang yang meraikan orang yang meminum arak atau dengan kata lain duduk bersama dengan orang yang minum arak. Alkohol ini boleh disulingkan kembali setelah dimasukkan ke dalam minuman. Saya pernah bertanya kepada pengeluar minuman ini – Kenapa dibotolkan dalam botol yang serupa dengan botok arak? Kenapa dibuat buihnya juga sama seperti buih arak? Kenapa rasanya juga sama? Jawab mereka adalah untuk memberi pilihan kepada umat Islam yang tidak boleh minum arak. Inilah yang dipesan Nabi SAW dalam satu hadis yang bermaksud:
Daripada Abu Sa’id Al-Khudri ra.
berkata, Bahawasanya Rasulullah saw. bersabda, “Kamu akan
mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi
sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke
lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka.” Sahabat bertanya,
“Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nashrani yang kau maksudkan?”
Nabi saw. menjawab, “Siapa lagi kalau bukan mereka” (H.R.
Muslim).
S: Bagaimana untuk
membuat aduan jika didapati ada pengeluaran makanan oleh pengusaha
kecil meragukan? Bagaimana pula dengan Yong Tau Fu yang begitu
diminati sedangkan pengeluarnya adalah bukan Islam, cuma penjual dan
pembelinya yang Islam?
J: Membuat aduan
merupakan tanggungjawab seorang pengguna dan bolehlah menelefon JAKIM
di talian 03-83150200 atau layari www.halal.gov.my.
Sesiapa yang memberi maklumat sehingga pihak tersebut didakwa, mereka
boleh mendapat sehingga separuh daripada wang denda. Sebagai contoh,
jika seseorang menggunakan logo HALAL untuk bufet Ramadhan tetapi
menggunakan kandungan yang haram, dendanya ialah 5 Juta. Jadi kalau
separuh, jumlahnya sangat besar. Ini sebagai galakan agar semua pihak
prihatin.
Di kawasan Lembah
Kelang ini memang hampir 99% sijil halal yang dikeluarkan untuk Yong
Tau Fu dan Keuw Tiaw adalah kepada orang bukan Islam. Orang ramai
perlu tanya kepada pembeli di mana mereka beli Yong Tau Fu tersebut.
Oleh itu, penjual perlu ambil berat isu ini agar rezeki yang
diperolehi mendapat keberkatan. Bukan setakat sumber bahan, nama-nama
produk juga tidak boleh menimbulkan kesangsian kepada Malaysia –
contoh rempah 'bak kut teh' tidak dibenarkan kerana sinonim dengan
khinzir walaupun ia sekadar rempah sup. Begitu juga dengan 'hotdog',
'bacon' dan sebagainya.
S: Bagaimana pula
dengan restoran besar yang membuat iklan tetapi tidak menggunakan
sijil halal? Adakah itu bersifat syubhah?
J: Pensijilan halal
bukanlah wajib. Oleh itu, tiada sijil halal JAKIM tidak bermakna yang
benda itu haram. Oleh itu, pengguna perlu bijak. Jika orang Islam
yang menyediakan, InsyaAllah boleh diyakini dengan keislaman orang
tersebut. Jika orang bukan Islam, perlulah diselidik terlebih dahulu,
S: Ada tak kaedah
mudah menilai halal haram produk yang tiada logo halal JAKIM?
J: Kena ada ilmu
berkaitan teknologi makanan. Jika makanan asas seperti air kelapa
tiada masalah. Tetapi jika kek – ia banyak menggunakan bahan-bahan
yang diimport. Bukan sekadar bahan, berus yang digunakan perlu
diperiksa juga. Ini semua memerlukan ilmu. Banyak berus yang
menggunakan bulu haiwan, terutamanya yang datang dari China, dibuat
daripada bulu khinzir. Mudah saja untuk mengenalinya - hujungnya
bercabang tiga.
S: Apa hukum jika
penjual menggunakan telur yang tidak dibasuh dalam makanan seperti
murtabak?
J: Konsep makanan
dalam Islam perlu halal dan toyyiba (baik) seperti yang banyak kali
dinyatakan dalam Al-Quran. Oleh itu, penjual perlu membasuh telur
sebelum menggunakannya. Telur yang tidak dibasuh dicemari kuman
E-Coli yang boleh membawa maut dan boleh jatuh hukum haram.
S: Jika pokok
menggunakan baja daripada najis haiwan, adakah buahnya dikira najis
juga atau tidak?
J: Untuk haiwan,
jika menggunakan baja khinzir sekalipun, hukumnya harus kerana telah
belaku proses penguraian di dalam tanah. Tetapi makruh untuk orang
Islam kerana mungkin tangan perlu disamak dan sebagainya jika
tersentuh.
S: Setelah mendapat
sijil halal, bagaimana pemantauan dibuat?
J: Setiap premis
yang mendapat sijil halal mesti mempunyai sekurang-kurangnya 2 orang
pekerja Muslim. Oleh itu, tuan-tuan dan puan-puan silalah cari logo
Jakim HALAL sebelum makan di sesuatu tempat.
S: Adakan
perancangan untuk membezakan logo halal yang diberi kepada pengusaha
Muslim dan bukan Muslim?
J: Jakim mengambil
roh daripada ayat 168, surah Al-Baqarah di mana Allah menyatakan “Wahai sekalian manusia”.
Oleh itu, Jakim tidak membezakan antara pengusaha kerana kesannya
akan kelihatan jelas betapa sedikitnya pengusaha orang Islam. Ini
sepatutnya menyedarkan kita agar bangkit untuk menjadi pengusaha dan
mengisi keperluan Muslim di negara kita.
Mudah-mudahan
ibadah kita diterima Allah SWT.