Turunnya Al-Quran & Penghayatannya (1) - Tanyalah Ustaz 15 Ramadhan 1433H (04.08.2012)

Ustaz Dr. Danial Zainal Abidin


Al-Quran merupakan acuan mukjizat terbesar. Orang yang mendekatinya mendekati rahmat Allah, manakala orang yang menjauhi Al-Quran menjauhi rahmat Allah.

Bacaan surah Al-Baqarah, ayat 185:

Huraian ayat:
Ayat ini terasa lebih indah apabila kita memahami maknanya dan ianya meledakkan kesucian diri, minda, hati dan kehidupan kita. Oleh itu kita perlu mengkaji di samping mengaji Al-Quran. Jadi, mari kita ‘bedah’ ayat tadi:

Al-Quran diturunkan pada bulan Ramadhan – orang yang membaca ayat ini akan berasa pelik. Kenapa? Sepertimana yang kita maklum: Al-Quran diturunkan sedikit demi sedikit selama 23 tahun. Namun dalam ayat ini Allah nyatakan yang Al-Quran diturunkan kesemunya dalam bulan Ramadhan, tetapi tidak menyebut bahawa ianya diturunkan secara sedikit demi sedikit. Ayat ini sebenarnya ditafsirkan pula dengan ayat Quran yang lain iaitu daripada Surah Al-Qadr, ayat 1:

Dalam ayat ini dinyatakan yang Quran diturunkan pada satu malam di bulan Ramadhan, iaitu malam Al-Qadr. Oleh itu, kita tidak boleh mengagak-agak dalam mentafsir Al-Quran, bahkan boleh jatuh haram hukumnya jika dilakukan. Dalam satu hadis Nabi SAW yang bermaksud, “Barangsiapa yang mentafsir Al-Quran menggunakan akal semata-mata, sila ambil tempat dalam neraka jahannam”. Cara terbaik untuk memahami Al-Quran adalah dengan merujuk kepada kitab tafsir yang muktabar. Antaranya kita perlu merujuk kepada kenyataan sahih daripada sahabat Nabi SAW. Contohnya daripada Abdullah  Ibnu Abbas r.a. yang berkata, “Allah menurunkan Al-Quran sekaligus daripada Luh Mahfuz ke langit dunia pada malam Al-Qadr, di bulan Ramadhan, sebagai persiapan sebelum diberikan sedikit demi sedikit kepada Nabi SAW. Al-Quran diturunkan melalui perantaraan Jibril. Nabi SAW kemudian meminta sahabat menulis dan menghafalnya agar ianya terpelihara. Mengikut pandangan saya, semua umat Islam perlu faham sejarah penurunan Al-Quran agar keyakinan kita terhadap Al-Quran yang sumbernya iaitu Allah SWT mantap. Jibril akan datang untuk mengulangkaji Al-Quran bersama Nabi SAW setiap kali bulan Ramadhan.

Ketika zaman khalifah Abu Bakar, Al-Quran mula dihimpunkan dan dibukukan sebagai sebuah salinan ibduk. Setelah Abu Bakar wafat, salinan itu diberikan kepada Umar. Selepas Umar wafat, salinan Al-Quran itu diberikan pula kepada Hafshah r.a. untuk disimpan. Bayangkan bagaimana seorang wanita pernah diamanahkan untuk memegang sumber terpenting dalam Islam. Oleh itu, jangan dihina wanita Islam kerana mereka mempunyai kedudukan yang penting juga dalam Islam. Setelah Khalifah Uthman memerintah, barulah Al-dibuat salinan yang banyak yang menjadi dasar kepada percetakan Al-Quran yang sampai kepada kita hari ini. Ini juga merupakan sebab mengapa Quran kita dipanggil ‘resam Uthmani’.

Apabila saya mengkaji agama lain dan kitab mereka, didapati kesahihan kitab agama Islam yang paling menonjol. Contohnya, ada kitab agama lain yang ditulis di atas kertas ‘papyrus’ yang mudah hancu. Setelah hancur, kandungan kitab ditulis pula oleh orang yang terkemudian dan memasukkan nota atau pandangan penulis baru itu. Walaupun menyedari hal ini, orang kafir masih mempercayai bahawa kandungan kitab mereka datang daripada Tuhan mereka. Saya pernah bertemu dengan seorang pakar Bible – Dr. Frederick yang kemudiannya menjadi paderi. Dia sendiri mengaku yang perkara sama turut berlaku pada Bible. Ini bukan pandangan saya, tetapi pandangan seorang paderi. Setelah dia mengkaji Al-Quran pula, dia juga mendapati bahawa Al-Quran merupakan kitab yang tidak berubah daripada zaman Nabi SAW dan para sahabat dulu. Inilah bukti janji Alah sepertimana firman-Nya dalam surah Al-Hijr, ayat 9:

Kesimpulan:
  1. Dengan memahami sejarah penurunan sehinggalah ianya dibukukan akan memberi lebih kefahaman & penghayatan kita terhadap Al-Quran. 
  2. Fahamilah isi Al-Quran, dan rujuklah pada tafsir yang sahih
  3. Sebarkan isi Al-Quran


Senarai soalan & jawapan:
S: Apakah tujuan utama Al-Quran diturunkan?
J: Izinkan saya merujuk kembali pada ayat yang dibaca di permulaan tadi. Saya tertarik kepada bahagian yang menyebut – “Al-Quran diturunkan sebagai petunjuk kepada manusia”. Di sini tidak dinyatakan yang Al-Quran itu hanya untuk orang beriman saja, tetapi untuk kegunaan semua manusia”. Jika perjalanan yang dekat pun kita perlukan peta, inikan pula perjalanan yang lebih jauh lagi iaitu dari dunia ke akhirat. Al-Quran menjadi panduan untuk menunjuk kepada jalan yang lurus dan selamat. Al-Quran bersifat umum – untuk orang Islam dan juga untuk orang bukan Islam. Orang bukan Islam juga boleh mengkaji Al-Quran dan mendapat hidayah Allah. Antara contoh mereka ialah Dr. Jarrel Frederick, Dr. Jeffrey Lang, Prof. Milan, Dr. Gary Miller dan ramai lagi. Secara analoginya, orang bukan Islam yang mengkaji Al-Quran berpindah daripada kegelapan kepada ‘pintu gerbang’ kebenaran. Orang yang dilahirkan Islam pula sudah melepasi ‘pintu gerbang’ ini dan mendapat panduan untuk terus berjalan selepas itu. Al-Quran memberi manfaat kepada semua golongan manusia. Dalam surah Al-Hujurat, ayat 3, Allah berfirman yang bermaksud:

Gelaran tertinggi pada sisi Allah ialah gelaran taqwa, sedangkan gelaran yang diberi manusia belum tentu lagi mencerminkan kemuliaan seseorang itu. Janji balasan untuk orang bertaqwa ialah syurga seperti yang banyak kali disebut dalam Al-Quran. Itulah keutamaan diturunkan Al-Quran – sebagai petunjuk agar manusia dapat mencapai taqwa dan kemuliaan.

S: Bagaimana untuk berinteraksi dengan Al-Quran?
J: Pertama: kena betulkan sikap dan cara fikir tentang Al-Quran. Rujuk kepada surah An-Nahl, ayat 30 yang bermaksud:

Dalam ayat ini, apabila ditanya apa yang Allah turunkan, jawapannya – “Kebaikan”. Jawapan ini pendek tapi mantap. Oleh itu, walaupun kta tidak faham Al-Quran sepenuhnya, kita mesti yakin dan percaya yang Al-Quran itu dipenuhi dengan kebaikan. Kita tidak boleh sekali-sekali mengatakan yang ayat Al-Quran itu tidak sesuai lagi pada zaman ini. Jangan sekali-kali.
Kedua: Kita baca Al-Quran dengan tartil seperti yang disebut dalam ayat 4, surah Munzamil. Jangan baca macam keretapi memecut laju J
Ketiga: Mentadabbur Al-Quran dan kandungannya. Kena mengkaji disamping mengaji.
Keempat: Kena tamassuk (berpegang teguh) dengan Al-Quran.

S: Diriwayatkan hati Sayyidina Umar yang keras telah tunduk setelah mendengar bacaan surah Toha. Adakah tokoh-tokoh sains  yang telah mendapat hidayah melalui kajian mereka?
J: Umar yang pada asalnya ingin membunuh Nabi SAW menjadi lembut hatinya setelah mendengar bacaan Al-Quran. Oleh itu, mungkin juga membaca Al-Quran ini adalah formula yang boleh diamalkan untuk melembutkan hati sendiri dan juga hati anak-anak. Jika tak mampu atau tak mahu baca, cuba perdengarkan dahulu. Persoalannya – adakah orang yang mengkaji Al-Quran mendapat hidayah melalui kajian mereka? Subhanallah, ramai sekali. Antara contohnya, Miss Yvoone Ritley, seorang wartawan barat yang pernah saya jumpa di Pulau Pinang. Dia menceritakan yang dia pernah ditawan Taliban dan meminta dilepaskan dengan janji yang dia akan mengkaji Al-Quran. Setelah dia dilepaskan, dia betul-betul mengkaji dan akhirnya memeluk Islam. Bandingkan dengan kita pula, kita baca Al-Quran dengan berlagu merdu, tetapi sayangnya tiada pemahaman dan penghayatan. Inilah yang Allah tanya dalam surah An-Nisa’, ayat 82:

Seorang lagi tokoh sains yang saya pernah hubungi ialah Dr. Gary Miller. Die merupakan pakar sains dan matematik yang dihadiahkan Al-Quran dengan terjemahan Bahasa Inggeris. Dia mengkaji kandungan Al-Quran dan akhirnya memeluk Islam. Bahkan, dia sendiri telah menulis sebuah buku yang bertajuk, “The Amazing Quran”. Dia menggunakan perkataan takjub (amazing) untuk menggambarkan kesungguhan penghayatannya. Ada ramai lagi contoh seperti ini sebenarnya. Ada yang memeluk Islam setelah melihat fakta sains dalam Al-Quran yang hanya baru dapat dibuktikan melalui sains mutakhir ini. Oleh itu, kita juga ingin mengambil pengajaran daripada kisah mereka ini agar keimanan kita juga membuak-buak, InsyaAllah.

S: Dalam kepesatan sains dan teknologi, bagaimana untuk membuktikan Al-Quran itu benar dan menjadi keutamaan terutama dalam ‘decision making process’?
J: Ini tajuk yang akan dibincangkan esok pagi – ‘kaitan antara sains dan Al-Quran’. Apa pendapat yang mengatakan tak boleh dikaitkan dan saya hormati, namun yang mengatakan boleh ada ramai juga. World Muslim League telah menubuhkan satu Suruhanjaya yang mengumpulkan para saintis dan para ulama. Ada satu kitab yang boleh saya cadangkan untuk mendalami ilmu Al-Quran iaitu kitab “At-Tibyan fi ‘ulumil Quran ', karangan Syeikh Mohd Ali As-Sabuni. Ada banyak fakta dalam Al-Quran yang hanya dapat dibuktikan dengan kajian sains. Contohnya, Al-Quran menyatakan bahawa dalam air terdapat dua gelombang air dan ini hanya dapat dibuktikan melalui penemuan sains ‘oceonography’.

S: Dikatakan Al-Quran dapat menenangkan jiwa pembacanya. Bagaimanakah mukjizat Al-Quran itu menenangkan pembacanya?
J: Allah berfirman yang bermaksud: "Dengan berzikir mengingati Allah, hati akan tenang". Salah satu zikir terbesar ialah membaca Al-Quran. Baca Al-Quran dengan mengikhlaskan hati dan fokus sepenuhnya, InsyaAllah akan memberi ketenangan. Daripada 1 dapatan kajian di Amerika, Dr. Akbar memasang Al-Quran di kliniknya dan didapati ada kesan positif pada fizikal pada pesakit Muslim dan bukan Muslim.

S: Bagaimana membudayakan Al-Quran dalam kehidupan seharian?
J: Ada orang baca Al-Quran cuma dalam bulan Ramadhan saja, sedangkan Allah beri AL-Quran sebagai penawar untuk sepanjang masa, bukan di bulan ini saja. Saya cadangkan benda mudah - setiap hari baca dan faham sekurang-kurangnya 10 ayat! Setiap rumah mesti ada tafsir Al-Quran. Almari di ruang tamu itu letaklah di dalamnya  tafsir dan buku-buku, bukannya pinggan mangkuk. Pinggan mangkuk tempatnya di dapur. Belilah kitab tafsir Al-Hamka.

Popular Posts