Puasa Sunat Syawal (1) – Tanyalah Ustaz 22.08.2012
Ustaz Dato’ Abu Hassan Din Al-Hafiz
Bacaan surah Al-Baqarah, ayat 183:
Ayat yang dibacakan merupakan ayat yang memfardhukan ibadah
puasa kepada umat Islam. Ayat ini turun di bulan Syaaban, tahun kedua Hijrah.
Apabila Nabi SAW memberitahu tentang puasa fardhu, lalu sahabat bertanya adakah
puasa sunat? Nabi SAW pun menjawab ada, dan salah satu daripadanya ialah puasa
sunat Syawal. Jika kita tunaikan puasa enam, tak perlu lagi kita puasa seperti
Nabi Daud iaitu puasa selang sehari, kerana kita mengikut syariat Nabi Muhammad
SAW.
Senarai soalan dan
jawapan:
S: Apakah kelebihan puasa enam Syawal?
J: Pada dasarnya, ibadat sunat jika dibuat dapat pahala dan
ditinggalkan tidak berdosa. Namun ulama tasawwuf yang membincangkan kelebihan
ibadat mengatakan puasa enam mempunyai kedudukan istimewa dalam Islam kerana
ianya digandingkan bersama bulan Ramadhan. Sesiapa berpuasa Ramadhan, dan
diikuti enam hari di bulan Syawal, kita dianggap berpuasa sepanjang tahun.
Dengan ini tak perlulah kita ikut syariat Nabi Daud yang berpuasa selang
sehari. Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan, akan
diampunkan dosanya. Namun, yakinkah kita yang puasa kita adalah puasa yang
penuh keimanan atau puasa lapar dahaga sahaja? Oleh sebab itu, kita perlu
tambah enam hari lagi di bulan Syawal, agar kita tidak berhenti mengejut
selepas sebulan berpuasa.
S: Kenapa diharamkan berpuasa pada hari raya?
J: Hukum adalah ketentuan Allah – jadi sukar untuk saya atau
para ulama sekalipun mencari sebabnya. Kita cuma boleh mencari kelebihan
apabila sesuatu perkara disyariatkan. Dalam surah Al-Maidah, ayat 114, Mariam
meminta makanan daripada Allah sebagai cara untuk meraikan raya. Oleh itu,
ditafsirkan bahawa makan merupakan salah satu agenda raya dan diharamkan
berpuasa.
S: Bilakah sebaik-baiknya untuk dimulakan puasa enam?
J: Sebaik-baiknya bermula pada 2 Syawal, dilakukan enam hari
berturut-turut. Ada juga pendapat yang mengatakan tidak mengapa bila bermula,
asalkan cukup enam hari berturut-turut dalam bulan Syawal. Ada pendapat ketiga
pula mengatakan tidak mengapa jika tidak berturut-turut, asalkan cukup 6 hari
dalam bulan Syawal.
S: Bolehkah diqadha puasa Ramadhan dan puasa sunat Syawal?
Ada ustaz kata boleh, dan ada pula yang kata tak boleh?
J: Kedua-dua jawapan yang ustaz berikan boleh diterima. Para ulama
mengatakan yang paling utama ialah mengqadha dahulu puasa yang ditinggalkan.
Namun, ramai yang bertangguh-tangguh sehingga ke akhirnya. Oleh itu, jika ada
orang yang ingin mengutamakan mengqadha puasa, dan bermula terus pada 2 Syawal,
dan ingin mengejar kelebihan puasa sunat enam, makan boleh disekalikan niatnya.
Yang tak digalakkan ialah mendahulukan puasa sunat sebelum mengqadha puasa.
Islam tidaklah memberatkan kerana contohnya dalam mandi dibolehkah dibuat
fardhu dan sunat sekaligus. Jadi, pada pendapat saya, boleh juga digabungkan
niat qadha dan sunat sekaligus.
S: Bagaimana jika seseorang berpuasa sunat tetapi
menangguhkan puasa qadha?
J: Dia sepatutnya mendahulukan yang qadha, kerana jika
ditakdirkan dia meninggal sebelum sempat mengqadha, dia masih terhutang pada
Allah.
S: Bagaimana jika seseorang berpuasa Ramadhan dan Syawal,
tapi tak solat?
J: Betul, ramai yang begini. Mungkin hasil silap didikan ibu bapa juga yang beria-ria melatih anak-anak keci berpuasa sedangkan solat ditinggalkan. Islam menyuruh ibu bapa mengajar anak solat ketika berumur 7 tahun, bukannya berpuasa. Saya bimbang juga jika dengan memaksa anak-anak berpuasa, ada kemungkinan kita mengajar mereka menipu tanpa pengetahuan kita. Solat itu lebih utama kerana ianya adalah tiang agama.
J: Betul, ramai yang begini. Mungkin hasil silap didikan ibu bapa juga yang beria-ria melatih anak-anak keci berpuasa sedangkan solat ditinggalkan. Islam menyuruh ibu bapa mengajar anak solat ketika berumur 7 tahun, bukannya berpuasa. Saya bimbang juga jika dengan memaksa anak-anak berpuasa, ada kemungkinan kita mengajar mereka menipu tanpa pengetahuan kita. Solat itu lebih utama kerana ianya adalah tiang agama.
S: Bagaimana untuk berpuasa dan menghadiri rumah terbuka?
J: Saya khuatir jika terlalu banyak rumah terbuka yang perlu
dihadiri sehingga terlepas peluang mengerjakan puasa sunat. Untuk menghindari
perkara ini berlaku, pertama boleh maklumkan pada rakan-rakan atau saudara-mara
bahawa contohnya, pada 2-7 Syawal yang kita akan berpuasa sunat dan tidak dapat
menghadiri majlis rumah terbuka. Atau mungkin boleh juga pergi untuk menerima
jemputan, tetapi terus balik selepas bertemu tuan rumah.